Resident Evil Re:Verse

Resident Evil Re:Verse

Resident Evil Village har fået en live service multiplayer-del, og vi er ikke imponerede.

Lad mig starte med at bekendtgøre, at jeg aldrig rigtigt har brugt mig om selve skydedelen af Resident Evil, særligt på konsol med en controller. Det har altid været meget sløvt, som om våbenet vejer 30 kilo, og hovedpersonen kæmper for overhovedet at holde det i øjenhøjde. I et survival horror-spil kan dette være med til at give lidt ekstra spænding, men i en multiplayer-shooter, ja, der er det et problem. Heldigvis fikser Resident Evil Re:Verse - den nye selvstændige multiplayerdel til Resident Evil Village - dette problem. Desværre falder det så igennem på stort set alle andre parametre.

I Resident Evil Re:Verse spiller du som ikoniske karakterer på tværs af de mange Resident Evil-spil. Du kan vælge imellem i alt seks karakterer: Claire og Chris Redfield, Jill Valentine, Leon S. Kennedy, Ada Wong og en maskeret Umbrella Corporation-lejesoldat kaldet Hunk. Spillets baner er inspireret af ikoniske lokationer fra seriens historie (f.eks. Raccoon City Police Station eller Baker House, og som udgangspunkt er gameplayet simpelt, da du blot forsøger at fylde dine modstandere med bly. Der er dog den lille hage, at når du dør, forvandles du til et virusmonster og spiller som et sådant, indtil du igen falder i kamp, og genoplives som en menneskelig overlever. Og det er sådan set nogenlunde det.

Det virker måske som en lidt skrabet gengivelse, men der er vitterligt ikke meget mere at komme efter. Ja, du kan du finde virusbeholdere spredt rundt på kortet, så hvis du dør, mens du holder to, transformeres du til et mere potent monster, såsom Nemesis eller Super Tyrant. Som overlevende kan du samle helende urter, undvige med et rullefald og finde særlige våben, der gør ekstra meget skade. Men det er nu ikke videre banebrydende, og der er desværre heller ikke meget at komme efter, når det kommer til spildele. Du kan kun spille free-for-all/deathmatch, og du har ingen væsentlig kontrol over din loadout, da det afhænger af den enkelte karakter. Det er dog muligt at købe forskellige opgraderinger til din karakter i form af mere liv, hurtigere genladning og så videre.

Resident Evil Re:VerseResident Evil Re:Verse

Spillets simple set up ville ikke være det store problem, hvis selve gameplayloopet var sjovt, men det er desværre ikke tilfældet. Balancen mellem monstre og overlevere er ofte helt skæv, og det meste af tiden, ender du med at bruge på at flygte, når du spiller som de menneskelige karakterer. Da der ikke er noget holdspil, vil du også konstant være endnu under beskydning eller have et glubsk monster lige i hælene, da spillets baner er nærmest klaustrofobisk små. Hver kamp varer fem minutter, og hverken et sekund mere eller mindre - her er ingen vinderbetingelser udover at samle flest mulige point inden for det givne tidsrum. Den lidt for hektiske action kombineret med den korte tid, får det næsten til at føles som en gang air hockey i en arkadehal - lige som kampen er ved at blive sjov, stopper lufttilstrømningen, og man står bare der med en tom fornemmelse.

Men selvom gameplayet skuffer, så er det største problem ved Resident Evil Re:Verse, at der næsten ikke er noget indhold. Det føles som om, spillet har været under udvikling i årevis på grund af de utallige forsinkelser, men alligevel får vi ikke andet end den mest basale samling af karakterer, kedelig og uinspireret kosmetisk tilpasning og kun ganske få kort at spille på. For en titel, der har til formål at holde fans interesserede som et live-serviceprodukt, er dette en meget ringe start.

Re:Verse fortjener dog en smule kredit, da selve skydedelen faktisk er bedre og mere dynamisk end ventet. Det er stadig langt til de flydende og glatte systemer i Call of Duty, Halo, Counter-Strike og alle de andre populære kompetetive skydespil. Men det er langt bedre, end hvad singleplayer-spillene byder på. Præsentationen bevæger sig også lidt væk fra hovedserien med en semi-cel-shaded stil, der giver en mere arkadepræget visuel side, og et dunkende elektrobas-soundtrack, der nok ville passe bedre i en undergrundsnatklub end i et multiplayer-skydespil.

Med tanke på, hvor indholdstomt spillet er (det lykkedes mig at optjene 10 af de 12 trofæer inden for 40 minutter), og de mange mærkelige designvalg, kan jeg ikke se nogen grund til, hvorfor du skulle spille Resident Evil Re:Verse frem for andre skydespil på markedet. Selv hvis man udelukkende ser på free-to-play-scenen, er der utallige bedre muligheder end dette, og det er ret klart, hvorfor Capcom tvinger spillet ud ad døren efter en så turbulent udvikling og bare giver det væk til ejere af Resident Evil Village. Re:Verse fungerer simpelthen ikke som en selvstændig oplevelse.

03 Gamereactor Danmark
3 / 10
+