Return to Monkey Island

Return to Monkey Island

Claus er endelig vendt tilbage til Monkey Island, og kan ikke få armene ned.

Mit første PC-spil var Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. Det var i 1992, og spillet var kun ude et år. En af mine venner havde fået fingrene i en version af spillet, og jeg spillede det til døde, uden egentlig at vide hvad der foregik. Jeg var ikke helt cand.mag. i engelsk, som jeg er nu, så jeg forstod egentlig ikke historien overhovedet. Jeg kom til en gåde, hvor man skulle kigge på et stykke papir, og basere det der stod med at man skulle man vende plader i væggen, men jeg kom i mange år aldrig forbi denne gåde. Efter dette gik jeg på jagt efter Monkey Island-spillene, for de spil måtte jeg bare have. Et par år efter fandt jeg The Secret of Monkey Island, og Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, i en samlet pakke, og trods jeg ikke rigtig havde penge, fik jeg vasket nok op til at kunne betale mig fra det i Bog & Ide. Jeg har stadig disken, og det er utroligt den stadig virker, efter jeg spillede spillene konstant i mange år fremover.

Siden dette er der kommet tre spil i serien. Curse of Monkey Island, Escape from Monkey Island, og Tales of Monkey Island, og efter det sidstnævnte tænkte jeg at spilserien var død, mest fordi Disney nu ejede rettighederne, og Lucasarts ikke rigtig eksisterede mere. Så kom COVID-19, som vi alle sikkert opdagede, og i den tristesse valgte skaberen af Monkey Island-serien, Ron Gilbert, at lave en ny episode i spilserien, til alles forbavselse. Og nu et halvt år efter har jeg den store og utrolige glæde at sige; "jeg har spillet Return to Monkey Island på PC, og her kommer min anmeldelse". Det er totalt vildt at kunne skrive det. Return to Monkey Island er udviklet af Terrible Toybox, og udgivet af Devolver Digital, til PC, Mac og Nintendo Switch.

Return to Monkey Island
Return to Monkey Island

Return to Monkey Island starter med at man optager handlingen lige efter LeChucks Revenge, med en krølle, som jeg ikke vil spoile for nogen, for det skal opleves. Ting sker, og snart er Guybrush Threepwood igen på jagt efter Monkey Islands hemmelighed, ligesom han var det i det første spil. Man befinder sig igen på Melee Island, og skal finde en måde at komme til Monkey Island, hvor hemmeligheden skulle befinde sig. LeChucks skib, LeShip, ligger ved kajen i Melee også, og Guybrush vil gerne have et lift, uden at spøgelsespiraterne ombord fatter mistanke. Det er fjollet, skørt, og fantastisk, ligesom det skal være.

Dialogen i Return to Monkey Island er fantastisk. I hver eneste lille mundtlig udveksling er der små ironiske, og sarkastiske, dialoger som fik smilebåndet varmet op. Return to Monkey Island føles ikke som de seneste tre spil i serien, men det føles som de første to, og det er uden tvivl fordi Ron Gilbert og Dave Grossman, der skrev de første to spil i serien, er tilbage som forfattere. Dialogen er knivskarp, og der bliver ikke sagt mere end der er brug for, ligesom de to første spil, og det virker fortræffeligt. Jeg sad med et smørret grin hele vejen igennem, og skraldgrinede ved flere lejligheder. Jeg følte mig hensat til 1994 igen, med min skinnende nye 133MHz Pentium 3 PC, som jeg havde fået for mine konfirmationspenge. Dengang sad jeg på mit mørke værelse totalt opslug i Monkey Islands fascinerende og skøre univers. Det var total optur at opleve igen.

Ikke nok med det dog, så er de karakterer man møder undervejs fantastiske. Return to Monkey Island refererer mest til de to første spil i serien, men der er dog blevet plads til en enkelt kending fra Curse of Monkey Island, nemlig Murray, det ultramagtfulde dæmoniske kranie, som er tilbage og sparker bagdel, som kun et dæmonisk kranie kan. Der er desuden en masse gengangere fra de to første spil, men også en masse nye karakterer, som alle er fyldt med personlighed og charme, bragt til live af nogle af de bedste stemmeskuespillere man kan finde i Hollywood. Det eneste minus er at Earl Boen, som lagde stemme til LeChuck fra Curse of Monkey Island og fremefter, er gået på pension, og det er ikke lykkedes at få ham tilbage, så stemmeskuespillere der lægger stemme til LeChuck, har et par store sko at udfylde, og det kan han ikke helt desværre. Ikke fordi han er dårlig, han mangler bare den humor og ondskabsfulde hæse stemme, som LeChuck har haft i de andre spil. Nå, men man kan jo ikke få alt.

Musikken i Return to Monkey Island er lavet af de legendariske eks-Lucasarts-komponister Michael Land, Peter McConnell, og Clint Bajakian, og at se dem alle tre være tilbage er som en våd drøm for os Monkey Island-fans. Musikken i spillet er fantastisk, og hensætter en til nogle øer dybt i Caribien. Det er som at tage en super varm sweater på man har haft i årtier, og som man bare ved føles rigtig. Hvis det bliver muligt engang, skal jeg have soundtracket på vinyl. Musikken sidder i skabet, og går fra helt nye kompositioner til nye versioner af kendte sange fra serien, og hver eneste sang flyder uden besvær ind i hinanden, når man går fra rum til rum. For lige at citere Olsen Banden, "det er en stor og overordentlig fornøjelse".

Return to Monkey Island
Return to Monkey Island

Ron Gilbert går under navnet Grumpy Gamer på hans blog, og han har da også skældt en smule ud på visse fans, som havde besluttet sig for at de ikke kunne lide spillets udseende før de overhovedet havde prøvet spillet, og som brokkede sig til et punkt, hvor Gilbert lukkede ned for Twitter. Efter at have spillet Return to Monkey Island kan jeg kun sige at disse fans tager fejl. Spillets udseende fungerer fantastisk, og ja det er en smule karikeret og lidt abstrakt, men det har helt sig eget udtryk, som fungerer fantastisk med Monkey Island. Animationerne er flotte og enormt udtryksfulde, og specielt de små zoom-sekvenser, som man ser mange gange igennem historien, er virkelig sjove. Man får på et tidspunkt en snack, som hedder "dæmon hotdogs", og en af disse zoom-drkbrndrt viste de to spyd med pølse på, med både en lille flue der havde sat sig i ketchuppen, og en masse nullermænd, da man jo selvfølgelig havde fundet ketchuppen på gulvet. Jeg græd næsten af grin da Guybrush trods dette tog et bid af den uhygiejniske hotdog. Så til jer det var lidt forsigtige i forhold til hvordan spillet så ud, det fungerer glimrende, og bidrager til humoren og historiefortællingen.

Return to Monkey Island, kan spilles med mus og keyboard, som i gamle dage, eller med en controller, og begge dele fungerer perfekt. Derfor er det også nemt at gå til de fantastiske opfindsomme gåder, som er skøre og kreative, men som giver mening, hvis man bare udforsker alle områder grundigt, og snakker med de fede karakterer, så er løsningerne ganske logiske, og i flere tilfælde også sjove.

Så Return to Monkey Island lever op til mine enormt høje forventninger. Det er som om den langtidsforsvundne fader er kommer hjem til sin familie igen, og det føles perfekt, og som om han aldrig har været væk. Dette er det bedste eventyrspil jeg har spillet i årtier, og jeg har virkelig spillet mange. Så spil Return to Monkey Island, hvis du vil smile, grine og underholdes af en fantastisk historie. Og fordi dette spil fortjener det, og fordi Ron Gilbert har begået et nyt mesterværk, og hvem ved om det sker igen.

10 Gamereactor Danmark
10 / 10
+