Soul Hackers 2

Soul Hackers 2

Soul Hackers vender tilbage efter mange år i dvale, men er dette comeback din tid værd?

Soul Hackers 2 er efterfølgeren til Devil Summoner: Soul Hackers, en Shin Megami Tensei spin-off, der udkom på Sega Saturn i Japan i 1997 - og som endelig kom til vesten for 10 år siden i en remake til Nintendo 3DS. Selv om Soul Hackers måske ikke får klokkerne til at ringe hos ret mange her i vesten, så vil fans af Persona og Shin Megami Tensei vil med det samme føle sig hjemme i Soul Hackers 2.

Soul Hackers 2 er et turbaseret rollespil, som udspiller sig i en futuristisk version af Japan. Man tager rollen som Ringo, en slags digital agent, skabt i en superintelligent digital enhed kaldet Aion. Aion overvåger menneskeheden og igen er vi ved at udslette os selv, så derfor tager vores dataskabte agent form som et menneske, for at kunne interagere med mennesker i den virkelige verden - og i sidste ende for at redde menneskeheden fra at udslette sig selv.

Ringo slår sig hurtigt sammen med tre såkaldte Devil Summoners, som er egentlig var blevet dræbt, men ved at udføre et risikabelt Soul Hack, hvor hun bevæger sig ind i deres sjæle, vækker Ringo dem tilbage til livet. Et Soul Hack er ikke blevet udført ret ofte og man kender ikke helt konsekvenserne ved dem, men det var risikoen værd, da det var vigtigt for Ringo at få netop disse tre Devil Summoners med sig, i hendes mission på at forhindre verden i at gå under.

Soul Hackers 2
Soul Hackers 2Soul Hackers 2Soul Hackers 2

Jeg vil ikke afsløre mere af historien her, men da vi her har med et japansk rollespil at gøre, så udvikler historien sig i mange uventede, og mange gange uforståelige, retninger - så vær forberedt på et typisk over-the-top japansk plot, hvor man flere gange klør sig i nakken over hvad der foregår. Det hele starter langsomt ud og de første 2-3 timer går med utroligt meget snak og utrolig lidt spil - men derefter tager det lidt mere fart.

Kampsystemet bygger helt tydeligt på Shin Megami Tensei serien, hvor man blandt andet skal fokusere på fjendernes svagheder og hvor såkaldte dæmoner har en stor rolle. En dæmon er slags fantasi-karakter, som hver af ens karakterer har med sig (det kan være en fe, en hare, en hest med horn, en kæmpe slange eller andet). Dæmonerne afgør hvilke specielle angreb de forskellige karakterer har og hvis man rammer en af fjendernes svagheder, får man et ekstra stærkt angreb til sidst i ens runde, som bliver udført af ens dæmoner.

Jo mere man bruger ens dæmoner i kamp, jo bedre bliver de og det er vigtigt at skifte rundt mellem dem, så man får så mange gode og forskellige dæmoner med sig som muligt, da de alle har forskellige styrker og svagheder. Har man ikke lige de dæmoner man drømmer om, så kan man sammensmelte dæmoner, så man får nye og endnu stærkere dæmoner ud af det.

Ud over spillets missioner, kan man frit (via et oversigtskort) besøge forskellige steder i byen hvor der er butikker, klubber, restauranter og andet. Her kan man for eksempel købe smykker og andet tilbehør, der styrker ens forsvar eller andre evner i kamp, man kan opgradere ens våben og man kan påtage sig sidemissioner, som gerne kaster forskellige andre belønninger af sig. Endelig kan hver karakter tilknytte såkaldte Mystiques, som giver karakteren forskellige perks, som for eksempel at bestemte angreb gør mere skade eller at healing koster færre MP. Disse Mystiques får man typisk fra ens dæmoner, så også her er de en meget central del af spillet.

Soul Hackers 2
Soul Hackers 2Soul Hackers 2Soul Hackers 2Soul Hackers 2

Den visuelle side er desværre lidt blandet. Designet af både ens karakterer og fjenderne er ganske opfindsomt, mens de lokationer (dungeons) man kommer igennem i løbet af spillet, blandt andet en nedlagt subway eller en forladt kontorbygning, er kedelige og meget ensformige. Man render rundt i de samme gange i flere timer - og det er bare ikke særligt inspirerende. Menuerne er lette at bruge og har lidt af den her "quirkyness" som vi også har set i Persona. Lydsiden er fin og man kan vælge mellem både engelske stemmer og meget skingre japanske stemmer, hvis man vil gå all-in på Japan her.

Soul Hackers er et meget typisk japansk rollespil og som altid i denne type spil, er der masser af mekanikker, der spiller ind i hinanden og som påvirker hinanden. Der er en del at lære og sætte sig ind i, men der er alligevel ingen tvivl om, at Atlus med Soul Hackers 2, har skabt endnu et tilgængeligt rollespil, bygget på formlen fra succeserne Persona og Shin Megami Tensei spillene, der henvender sig til en bredere skare af rollespillere. Man skal dog være indstillet på hele den japanske tone, med en historie der er over-the-top og til tider svær at forstå, de meget japanske karakterer og de mange spøjse sociale mekanikker, hvor man ud over at holde ens karakterer kampdygtige, også skal sørge for at deres indbyrdes relationer er gode.

Persona er nok det mest udbredte rollespil fra Atlus her i vesten, men med Soul Hackers 2 har Atlus skabt den perfekte anledning til at hoppe ombord i Shin Megami Tensei universet også - og et spil, som fans helt sikkert bør tjekke ud.

8 / 10
+
Velfungerende kampsystem, lækkert design af karakterer og fjender, tilgængeligt for uøvede spillere, perfekt anledning til at hoppe ombord i Shin Megami Tensei universet.