Bright Memory: Infinite

Bright Memory: Infinite

Lanceringstitlen til Xbox Series S/X er blevet ekspanderet, men nogle gange er mere ikke nødvendigvis bedre.

Personligt var jeg lidt skuffet over lanceringstitlerne til Xbox Series S, da det kort efter udgivelsen lykkes mig at få fingrene i Microsofts budgetvenlige, men fremtidssikrede konsol. Spil som Yakuza: Like a Dragon og Call of Duty: Black Ops Cold War kørte ganske vist som smurt på den nye konsol, men hurtigere indlæsningstider og højere frame rate, var ikke ligefrem nye oplevelser. Overraskende nok var det i stedet Bright Memory fra den kinesiske enmandsudvikler FYQD-Studio som gav mig den første rigtige smagsprøve på den nye generation af konsolspil.

Den intense vekslen mellem førstepersonsskydespil, blodige nærkampe og lynhurtige undvigelsesmanøvrer bød op en højoktan oplevelse, som næppe ville have været mulig på de tidligere konsoller. Desværre kørte Bright Memory ikke langt på literen, og med en spilletid på under en time, var det næsten ovre, før det begyndte.

Bright Memory: Infinite
"Fireworks display to go on as planned." Historien er næsten komisk direkte, og det siger næsten sig selv, at nytårsfejringen bliver afbrudt af et mystisk sort hul.

Oprindeligt var det derfor meningen, at det originale spil skulle udbygges, men i stedet er Bright Memory: Infinite, der sidste år udkom til PC og nu har ramt konsoller, et selvstændigt spil med en ny historie. Endnu engang spiller vi som Sheila Tan, en elitesoldat fra et hemmeligt regeringsagentur. Da et mystisk sort hul åbner sig i himmelen på nytårsaften 2036, sendes Sheila afsted for at "indsamle efterretninger" og må samtidigt pløje sig igennem svært armerede fjender fra en fjendtligt organisation.

Historien er papirtynd og egentlig bare en undskyldning for at kæmpe sig igennem et regnfyldt og vindblæst floddelta. Det gør dog ikke det store, for hvad Sheila mangler i personlighed, gør hun op for med ren og skær destruktion. Der er stor set ikke det, som den slagkraftige kvinde ikke kan, og næsten hver eneste knap på controlleren giver adgang til nye dødbringende evner. Udover et stort arsenal af våben med alternative affyringsmetoder, anvendes LB/L1 til at affyre telekinesiske kræfter, RB/R1 lader dig parere projektiler med en skarp klinge, og med Y/Trekant giver du fjenderne en ubehagelig anatomilektion med selvsamme våben. Dertil kommer flere unikke angrebskombinationer, som du enten har adgang til fra starten af, eller kan låse op for løbende ved at bruge erfaringspoint. Det resulterer i et intenst gameplay loop, hvor du det ene øjeblik sender en fjende op i luften og skærer denne i småstykker, for derefter at parere et fysisk angreb og svare igen med en salve fra dit maskingevær.

Bright Memory: InfiniteBright Memory: Infinite
I modsætning til det originale spil formår Bright Memory: Infinite ikke altid at holde sig til sine styrker.

Alligevel føles Bright Memory: Infinite ikke nær så hæsblæsende som originalen, der føltes som en treretters middag udelukkende bestående af saftige bosskampe. Selvom vi nu mere er ude i en syvretters, så består den ekstra føde primært af kartoffelmos, og du skal derfor pløje dig igennem langt mere ligegyldig kanonføde, inden du når de interessante bider. For at give kampagnen et mere filmisk element, er der også tilføjet flere sektioner med quick time events, som føles helt og aldeles ligegyldige. Det samme kan øvrigt siges om en længere sekvens, hvor du berøves dine evner og skal snige dig forbi de torskedumme fjender.

De nye gameplayelementer er selvfølgelig tilføjet for at forlænge kampagnen med mere variation og flere filmiske sekvenser, som vi kender det fra eksempelvis Call of Duty. Men Bright Memory: Infinite fungerer bare klart bedst for fuld udblæsning, og med 2-3 timer spilletid når spillet alligevel ikke fuld længde. Doom Eternal med dets mange kreative spildele og konstant høje tempo havde nok været en bedre inspirationskilde. Ja, du kan finde samlegenstande og låse op for endnu en sværhedsgrad ved at gennemføre kampagnen, men det forsvarer ikke helt en pris på 159 kroner, når det første spil kunne fås for blot 64 kroner.

Bright Memory: InfiniteBright Memory: InfiniteBright Memory: Infinite
Selvom der hverken er meget genspilningsværdi eller multiplayer, så leverer kampagnen trods alt rigeligt med underholdning.

Hvor det originale Bright Memory føltes som et frisk pust, så er Bright Memory: Infinite blot mere af det samme. Produktionsværdien er stadig imponerende med flotte visuelle effekter, en (trods den intense action) stabil framerate og ikke mindst et glimrende Hollywood-inspireret soundtrack. Men den visuelle variationen har taget et nøk nedad, og selvom spillet tydeligvis er langt mere sammenhængende i sin identitet, så er det bare heller ikke lige så spændende længere. Mit råd er derfor at vente på det rette tilbud eller en eventuel lancering på Xbox Game Pass/PS Plus Extra.

6 / 10
+
Intenst og varieret gameplay. Teknisk imponerende.