The Tale of Bistun

The Tale of Bistun

En persisk kærlighedsfortælling er blevet forvandlet til et spil. Men kan spillets øvrige aspekter matche den interessante historie?

Det hører til de absolutte sjældenheder, at der udgives spil baseret på antikke persiske digte. Ikke desto mindre er det tilfældet med The Tale of Bistun, som er den hollandske udvikler Black Cube Games' debutspil. Studiet består primært af udviklere med iransk baggrund, og det ses altså tydeligt i valget af inspirationsmaterialet "Khosrow og Shirin," der fortæller historien om en persisk konge, der bliver forelsket i en armensk prinsesse.

Da jeg ikke har læst originalen, skal jeg ikke kunne sige, hvor tæt spillet læner sig op at sit antikke forlæg. Men hvorom alting er, så spiller du her som en stensliber, der en dag vågner op uden den mindste anelse om, hvem han er, eller hvor han befinder sig. Ved at følge efter en mystiske fugl, vil han dog langsomt blive ledt mod afsløringen af sit sande jeg. Da historien centrerer sig omkring identitetsspørgsmålet, vil jeg ikke afsløre for meget her. Der er dog flere overraskelser undervejs, og generelt bliver historien rundet af på tilfredsstillende vis - noget der godt kan være vanskeligt med så åbenlyst et centralt mysterium.

The Tale of Bistun

Der hersker næppe tvivl om, at historien er spillets helt store trækplaster. Den lille indiesaga fortælles (som i klassikeren Bastion) af en fraværende fortæller, og denne gør et godt arbejde med leveringen af sine replikker, der tilføjes følelse og spænding, uden at det går over gevind. Khosrow og Shirin er tydeligvis et spil for dig, der sætter indlevelse og stemning i højsædet.

Desværre er selve gameplayet langt mindre interessant. Det meste af din tid går blot med at klikke dig igennem landskabet og følge efter den mystiske fugl. Selvom spillet anvender det samme fugleperspektiv som for eksempel Diablo, så er kampene langt sjældnere og, nok ikke overraskende, mindre interessante. Du kan bruge et par specielle evner og undvige slag, men det er sådan set også det. I det mindste giver kampsekvenserne spillet en smule tiltrængt afveksling.

The Tale of BistunThe Tale of Bistun

Rent visuelt formår The Tale of Bistun heller ikke rigtigt at imponere. Den tegneserieagtige stil ligner lidt for meget noget fra et mobilspil, og det er tydeligt, at spillets budget har sat sine begrænsninger, når det kommer til detaljegraden. Langt de fleste miljøer er meget generiske i deres præsentation og kunne som sådan komme fra ethvert fantasyunivers, hvilket er noget skuffende, spillets unikke kildemateriale taget i betragtning. Det såkaldte "The Realm of Revelations" viser en smule tænder med sine dystre farvenuancer og mareridtsagtige stenstrukturer, men selv denne lokation føles en smule for bekendt. Også spillets musik er generisk, og der var ikke rigtigt nogle melodier, der gjorde et mærkbart indtryk.

Er du interesseret i indiespil, der udforsker det kulturelle verdenskort og leverer følelsesprægede historier, så kan The Tale of Bistun måske godt falde i din smag. Med omtrent to en halv times spilletid, respekterer udviklerne din tid, og selvom præsentationen skuffer, så falder spillet som sådan ikke igennem på nogen punkter. En pris på 111,50 kroner er dog måske lige i overkanten.

The Tale of Bistun
6 / 10
+