Med Escape Academy er vi kommet hele cirklen rundt. Spillet er nemlig inspireret af ægte escape rooms - de gådebaserede forlystelser, der selv er inspireret af computerspil.
Før jeg kaster mig over de mange hovedbrud, så lad mig første præsentere en kort oversigt over spillets historie. Konceptet går ud på, at du bliver optaget på det prestigefyldte Escape Academy, en højere læreanstalt hvor du lærer at blive en ægte udbrudskonge fra fagets mestre. Skolen lægger heldigvis mest vægt på praktisk læring, så dine opgaver består i at klare forskellige escape rooms for at optjene emblemer (lidt ligesom i Pokémon) og derigennem vise dine evner inden for hovedbrud. Udover denne ret simple struktur byder historien også på en skjult konspiration og et par bizarre hændelser, der desværre ikke føles særligt troværdige - men okay, det gør selve præmissen jo heller ikke rigtigt. Du skal dog ikke forvente noget nyt Zero Escape her, da historien mest er til pynt.
I stedet handler det selvfølgelig om gåderne, og her bliver det straks meget bedre. Hvert rum har sit eget unikke tema og slutmål - det kan være at afmontere en bombe eller kurere dig selv for forgiftning - og for at nå så langt, skal du undervejs løse flere små, separate gåder. Det er her spillets reelle udfordringer ligger, for gåderne kan stikke i alle retninger. Du kommer blandt andet til at løse sudoku, fikse slikautomater og løse kemiske gåder ved at kombinere umærkede flasker og sammenligne deres reaktioner.
Gåderne i Escape Academy bliver aldrig alt for svære, og for det meste kan du komme på løsningen efter ganske kort tid. En gang imellem støder du måske hovedet mod muren, men grundet spillets struktur (løsningen gemmer sig altid i det pågældende rum), kommer man aldrig rigtigt til at sidde fast.
Som sådan er det jo meget godt. Desværre er gåderne overordnet en tand for nemme, og de bliver heller ikke løbende mere udfordrende, som det ellers plejer at være tilfældet i puzzle-genren. Hvert niveau har en tidsbegrænsning, men jeg fik aldrig rigtigt sved på panden, da der er mere end rigeligt med tid til at regne det hele ud i ro og mag. Skulle du dog komme i problemer, er der også et hintsystem, som nærmest direkte forærer dig løsningen på den pågældende gåde. Der er ikke nogen straf for på denne måde at snyde til sin eksamen, hvilket nok gør Escape Academy til en af de mest tilgivende læreanstalter. Ligesom klassiske adventurespil fra 90'er nærmest forlanger Escape Academy dog, at du har papir og blyant klar ved din side, da flere af gåderne kræver, at du udfører små regnestykker eller husker en kode.
Selvom (eller måske fordi) Escape Academy altså ikke ligefrem overbelastede min hjerne, så var det dog en underholdende oplevelse fra start til slut, hvilket i øvrigt svarer til 4-6 timers spilletid. Det kan være helt svært at løsrive sig, da de enkelte rum er så varierede, at gåderne aldrig rigtigt føles som gentagelser. En gentagelse vil det til gengæld være, hvis du forsøger at spille spillet igen på et tidspunkt, da gåderne ikke får anderledes løsninger, hvis du starter spillet forfra. Det havde ellers været en oplagt måde at give spillet lidt længere holdbarhed på den lange bane.
Selvom Escape Academy har sine klare mangler, så markerer det sig ved sin store tilgængelighed. Den intuitive styring gør, at man ikke behøver at være en rutineret gamer for at få glæde af spillet, der utvivlsomt vil appellere til det samme marked som eksempelvis hidden objects-titler. Ligesom virkelighedens escape rooms bliver spillet også meget sjovere, når man spiller to, tre eller flere sammen (foran den samme skærm vel at mærke) og kan diskutere løsningerne.
Med en mere underholdende historie, mere udfordrende gåder og lidt mere indhold ville Escape Academy havde været et glimrende indspark i en genre, der først inden for de sidste fem, seks år for alvor har taget fart. Men selv med disse mangler er der dog tale om et ganske underholdende spil, der leverer præcist, hvad det lover - en række engagerende og spændende escape rooms, som kan nydes af både dedikerede gamere og af dem, der blot spiller lidt i ny og næ.