Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Cuphead

Cuphead - The Delicious Last Course

Sagaen om Cuphead og Mugman lukker og slukker nu med manér.

Efter næsten 10 år er Cuphead endelig parat til at blive lukket ned. Ja, 10 år, for det originale spil blev faktisk afsløret helt tilbage i 2013, og som en form for markering af dette vilde jubilæum udkommer spillets første, og eneste, udvidelse, The Delicious Last Course, på samtlige platforme. Titlen er velvalgt, for det handler ikke bare om narrativitet, men også om at Studio MDHR nu langt om længe kan betragte projektet som værende færdigt.

Men det her er ikke bare et halvhjertet forsøg på at trække ekstra penge ud af Cuphead-fans pengepunge. Nej, Studio MDHR går ud med et brag med en gigantisk mængde indhold som er både dybere og mere udfordrende, uden at miste en flig af den karisma, den underholdningsværdi der gjorde originalen så populær. Jeg har spillet The Delicious Last Course henover de sidste par dage, og det er mildest talt en imponerende pakke for at sige det mildt.

Udvidelsen starter ved begyndelsen af originalens... ja, begyndelse. Faktisk får du en besked lige efter du har gennemført Maousoleum-banen fra den legendariske Chalice. Det er her at du bliver overtalt til at tage en båd i nærheden til Inkwell Isle for at hjælpe Chalice (som i øvrigt er Ms. Chalice), da hun finder sig i lidt af en prekær situation. Faktisk er hendes ånd adskilt fra hendes krop, så for at hjælpe hende skal du indsamle ingredienser til et særligt stykke slik, der kan returnere Chalice til hendes krop, men naturligvis bevogtes disse af øens tungeste fjender. Du ved hvad der så skal til - de skal allesammen have bøllebank, men det er selvfølgelig ingen smal sag.

CupheadCuphead
Cuphead

Men kan man så spille som Ms. Chalice hvis hun ikke er i sin egen krop? Ja, du kan faktisk, via en magisk kage, swappe Cuphead ud med netop Ms. Chalice i noget tid under en boss-kamp, som har et ekstra liv, et særligt dodge og en unik superevne.

For dem af jer der ønsker at holde jer som Cuphead og Mugman, så tilføjer The Delicious Last Course et udvalg af nye Charms, som ændrer angrebene fra vores centrale duo. Dem kan du få fat i ved at bruge Gold Coins ved Porkrind's Emporium på øen. En række af disse angreb føles ret situationsbestemte, så kan du faktisk også bruge dem i hovedspillet, som er ret fedt i det hele taget.

Men det lyder ret tilforladeligt, ikke? Så hvad er det så der gør The Delicious Last Course så glimrende? Jo, det er fordi at den her udvidelse er sådan en gevaldig udvikling fra det vi så i hovedspillet. Det betyder ikke at der som sådan er noget i vejen med det, men det her er bare så meget bedre. Alle bosser har flere faser, og flere unikke angreb du skal lære og undvige, og det gør ikke bare udvidelsen sværere, men mere tilfredsstillende at spille. Samtidig føles det langt mere berigende at besejre hver og en, for det føles som sådan en unik oplevelse hver gang.

Men lad os måske slå fast endnu en gang, at Cuphead, og denne udvidelse til Cuphead, virkelig ikke er for sarte sjæle. Det kræver reflekser som et rovdyr, og strategisk overblik at besejre bare en enkelt boss. Samtidig med det er hver kamp overraskende kort, som betyder at du lynhurtigt efter et nederlag kan være igang igen, uden at skulle overleve et utal af faser du allerede har lært. Det hele er hurtigt, responsivt, svært og tilfredsstillende - hele tiden.

Se eksempelvis Glumstone the Giant i gameplay-klippet herover. Lige fra starten kan du se det væld af projektiler han kaster efter dig, til trods for at han er en af udvidelsens allerførste udfordringer. Og lige præcis når du føler at du har styr på hans mønstre, så ændrer han stil og arena i en sådan grad, at det er salt direkte i et åbent sår. Men ligesom med FromSoftware-spil, så sidder du tilbage med det bredeste smil i verden når du så endelig får krammet på ham.

Det skal dog siges at de samme problematikker med twitchy sværhedsgrad også er til stede her. The Delicious Last Course balancerer på et knivsæg imellem udfordring og frustration, og til tider synes tingene repetitive fordi du skal kæmpe for at overleve den samme centrale sekvens igen og igen. Det er ikke det samme som at man ikke kæmper for sin fremgang, men sværhedsgraden er ikke alt lige elegant implementeret, lad os sige det sådan.

CupheadCuphead

Men når alt er sagt og gjort, så er det et storslået exit for et storslået spil. Jeg kunne ikke bede om en bedre udvidelse, og jeg er sikker på at de tålmodige fans derude bliver så uendeligt glade.

9 / 10