Mario Strikers: Battle League Football

Mario Strikers: Battle League Football

Mario-fodbold vender tilbage, og denne gang på Switch. Lad dig ikke narre af grafikken - for det her er dybt.

Hvis du tænker over det, så har Nintendos løbende forsøg på at tage deres højt elskede maskotter, og forcere dem ind i rammer man ikke nødvendigvis ville finde passende eller naturlige, været en gigantisk succes. Bare her i løbet af Switch-generationen har vi set kritiske og kommercielle succeshistorier som Mario Tennis Aces, Mario Kart 8 Deluxe, Mario Party, Mario Golf Super Rush, ja sågar Mario + Rabbids: Kingdom Battle.

Og nu skal Mario og kompagni så takle fodbolden, noget han allerede har gjort i 2005 og 2007, men som nu lander igen her 15 år senere. Mario Strikers Battle League, hedder det, og ligesom eksempelvis Mario Tennis Aces, så skal man ikke lade sig narre af Nintendos forsætligt nuttede og barnagtige designfilosofi - Battle League er ikke for sarte sjæle.

Lad os starte med at slå fast, særligt nu hvor Mario Tennis Aces nævnes, at Nintendo har valgt at droppe hele ideen om en singleplayer-kampagne, og i stedet er du relativt begrænset til ret statiske "Cups", hvor du dyster i relativt simple turneringer mod AI-modstandere. Enten det, ellers er det altså online, hvor der naturligvis er det relativt solidt progressionssystem, tilpasselige karakterer, klublogoer og trøjer - alt det der.

Mario Strikers: Battle League Football
Mario Strikers: Battle League Football

Spillet savner fra start af et sted hvor man løbende gror et engagement, et tilknytningsforhold til mekanikkerne og koncepterne, men når det så er sagt, så har den her måde at gøre det på ikke forhindret Mario Kart 8 Deluxe i at forblive Switch-platformens bedst sælgende spil, så det er måske logisk at Nintendo har følt at den her model giver mening.

Så hvordan er det at spille? Jo, Mario Strikers Battle League er ret sjovt, faktisk. Du stiller et hold af fem af karakterer, der hver især har et unikt bevægelsesmønster, styrker og svagheder. Du passerer bolden rundt med B, skyder med A, lopper med Y, bruger items med X, og naturligvis kan du holde A inde, og rotere den ene analogpind for at klistre lidt spin på dit skud. Samtidig med det skifter du naturligvis aktivt spiller hele tiden, og tackler med Y når du ikke selv har bolden. Så langt, så godt.

Timing er selvfølgelig kritisk, eftersom bolden både opbygger fart og kan ende med et mere præcist skud, hvis du timer dine tacklinger, dine passeringer og dine skud på mål præcist. Oven i timing kaster publikum både items som bananskræller, røde og grønne skildpadder og rød svampe ned på banen, som du aktivt kan bruge. Og når ja, de kaster også "Orbs" på banen, der i 20 sekunder giver adgang til et Hyper Strike, et særligt langtrukkent men uhyre effektivt skud på mål, der sætter gang i den nok sejeste animationssekvens Nintendo har lavet i årevis.

Der er 10 karakterer på banen, og der er items, orbs og effekter over det hele, så det hele bliver uoverskueligt meget, meget hurtigt, og selvom at jeg gradvist dannede mig et overblik over hvad der foregik, så ville man eventuelt kunne argumentere for at selve banen er en kende for lille, for der er ikke meget plads til rigtig at drible, eller føle at du for alvor snører din modstander.

Det skal dog ikke forstås som at Mario Strikers Battle League ikke er teknisk - faktisk det stik modsatte. Det er så teknisk at det online ikke vil føles synderligt tilgængeligt for de fleste. Ikke bare kommer du lynhurtigt op imod modstandere der passerer bolden så hurtigt, og mestrer den førnævnte kritiske timing, men også dem der forstår at bruge spillerne på en anderledes måde. Husk; der er ingen røde kort her, og modstanderen kan let både smadre de spillere der har bolden, men også skubbe dine spillere ud i kanten af banen, der er omringet af elektriske kabler.

Resultatet er at den førnævnte følelse af at blive overvældet kommer væltende tilbage online, og sågar i nogle af de sværere Cup-kampe mod AI'en. Mario Strikers Battle League er en tætpakket oplevelse med mekanikkerne stakket oven på hinanden, der uden tvivl komplimenterer hinanden på klassisk Nintendo-vis, men der er slet ikke den universelle appel der eksempelvis definerer netop Mario Kart.

Mario Strikers: Battle League Football
Mario Strikers: Battle League Football

Det her er teknisk, taktisk, strategisk og... ja, faktisk svært. Måske havde det derfor netop været smart med en kampagne der gradvist introducerede mekanikker og regler med lidt sjove unikke udfordringer, men her du på røven, hvis du ikke synes Cup-kampe mod AI, eller udfordringen online appellerer til dig.

Det er dog, i det store og hele, en lidt smal anke, for Mario Strikers Battle League er et glimrende eksempel på harmoniske og naturlige måde Nintendo formår at lagdele og netop stakke mekanikker oven på hinanden. Hver eneste animation, bevægelse, mekanik, struktur - det hele er så forsætligt og harmonisk, at man bliver nødt til at tage hatten af for det. Det hjælper naturligvis kun at det hele har fået et anime-agtig visuelt spin med masser af flammer, stødeffekter og andet lir, der til tider får Mario til at ligne en karakter fra Demon Slayer.

Jeg foretrækker nok samlet set stadig Mario Tennis Aces som en samlet pakke, der skal appellere bredest muligt, uden at opgive dybden i gameplayet. Men Mario Strikers Battle League er alle pengene værd, hvis du har ventet på et nyt Strikers, og er du opsat på at blive bedre, og at kunne gå "toe to toe" med andre online, så vil du finde masser af dybde her.

7 / 10
+
Smuk, flydende grafik, glimrende mekanikker, masser af dybde.