V Rising

V Rising

Stunlock forsøger sig med en innovativ blanding af et isometrisk perspektiv og survival-mekanikker, men det går bare ikke rigtig...

Spillet befinder sig lige nu i Early Access, og anmeldelsen er baseret på version 0.1. Gamereactor tager sig friheden til at anmelde titler i Early Access fordi udviklerne tager penge for produktet, og vi vil, efter samtale med brugerne, holde jer opdaterede om spillets opdateringer, og vil i sidste ende anmelde spillet igen når udviklerne betragter det som værende færdigt. Dette er udelukkende for at kunne rådgive brugerne fra i dag, hvor spillet kan købes.

Jeg har snart prøvet min del af spil, hvor man bare skal overleve ved at leve af landet. Formularen står tydeligt i mit sind; man starter alene i en stor åben verden, og skal derefter bygge sit første hus, hvor der skal være en arbejdsbænk, så man kan lave våben og værktøjer, så man kan få ressourcer mere effektivt. Herefter skal man ud at finde bedre ressourcer, som er længere væk, og derfor skal man have sine våben opgraderet, så man kan finde mineraler, der kan give bedre våben, så man kan finde endnu bedre mineraler længere væk, også videre, også videre. Måske er der zombier eller andet kravl derude som bliver mere og mere farlige, jo længere væk man kommer. Jo, formlen er ganske nem at genkende, og for at spillene ikke bliver for ens har de en gimmick, som gør overlevelsesspil X bedre end Y, men formlen er generelt den samme. Med det sagt har jeg fået adgang til V Rising, som kan spilles på Steam, hvor spillet er i beta i skrivende stund. V Rising er udviklet af Stunlock Studios.

V Rising
V RisingV RisingV RisingV Rising

Det første man møder i V Rising er en introsekvens, hvor man får serveret historien om at vampyren engang ejede landet, men så kom menneskeheden, og besejrede de bloddrikkende monstre, så de måtte gemme sig i krypter og andre skjulte steder, men nu er tiden kommet til at de igen skal gøre natten usikker, og jagte de velsmagende godbidder. Jeg ville gerne skrive mere om historien, men i de dage jeg havde spillet, fandt jeg ikke mere historie, end dem jeg selv lavede i den mørke verden. Derfor vil jeg nu fortælle historien om vampyren Binkynator, og hans eskapader.

Man starter spillet ved at man vågner i en kiste, i hvad der viser sig at kirkegård. Nu skal man så ud, og undervejs er der flere skeletter som står i vejen. Dem slår man så på indtil de kollapser sammen til en bunke knogler, som man så samler op, så man kan lave våben af de stakkels uddøde kroppe. Dette er spillets tutorial, som fortæller om hvordan man laver ting. Det hele følger formularen fra tidligere til et 13-tal. Det eneste der måske er anderledes, er at man ser sin vampyr avatar isometrisk oppefra, hvor andre spil i genren tit ser verdenen i tredje person, eller i første. Efter man har lavet et sværd, hakøkse og en morgenstjerne af de knogler man finder, så kan man gå i gang med at fælde træer, hukke sten, og finde flere knogler fra de stakkels skeletter. Det ligger jo i sagens natur op til at man skal til at bruge disse ressourcer til et eller andet. Kunne det måske være sit første hus som i formlen ovenover? Ja, lad os se.

V Rising
V RisingV RisingV Rising

Da jeg spillede første gang, kunne jeg ikke finde et sted at oprette min nye base. Andre spillere på serveren havde nemlig taget alle de gode pladser, og havde sidenhen forladt dem. For selvom jeg og min ven spillede et godt stykke tid, mødte vi aldrig andre spillere, men deres baser stod forladte og sørgelige tilbage i den ellers ret stemningsfulde verden. Efter at være brudt langt op på det enorme kort som man udforsker, fandt vi et plateau med gamle ruiner, og her byggede vi så vores Tower Hearts, som skal være i ens base, for at alt det andet man bygger, kan fungere. Så nu var vores "hus" bygget, og vi skulle i gang med at bygge andre ting. Måske kommer arbejdsbænken fra formlen i spil nu? Det kunne der godt være en stor mulighed for.

Efter at man har bygget sit Tower Heart, skal man så bygge forskellige maskiner, så man kan få bedre byggematerialer. Der er et savværk, så man kan får bjælker, hvormed man kan bygge, og vent nu på det, en arbejdsbænk, hvor man kan lave nyt og bedre udstyr til ens vampyr. Dette udstyr som man kan lave kan så opgraderes ved at man skal finde bedre og bedre råstoffer, i dette tilfælde kobber, men man kan ikke mine kobber med knogleværktøjer, så man skal opgradere ens værktøjer til sten, hvorefter man kan mine metallet.

Man finder så disse kobberspidser i landskabet i stadig farligere områder, hvor der løber monstre rundt, som ikke alle er lige nemme at besejre. Lykkedes det dog, kan man høste den brune malm, som man skal bruge en masse af for at lave kobberbare, som man skal bruge for at kunne få bedre våben, så man kan høste det næste opgraderende råstof. Det hele er lige efter bogen, og selvom spillet går efter et mere Diablo-agtig æstetik, så er det hele klassisk overlevelsespil, som for eksempel Valheim, Green Hell, eller vitterligt tusindvis af spil, der ligner de to, og V Rising, på en prik. Jeg ville sådan ønske at formularen blev vendt på hovedet, og nogen genfortolkede den, så genren kunne bidrage med noget nyt, ud over den gimmick jeg nævnte før. I V Rising er det kampsystemet, som igen er ret inspireret af Diablo. Her har man udover sine normale våbenangreb, specielle angreb, som alle er baseret på ressourcen blod, logisk nok vil mange sige.

Når man så udfører sit angreb, så bliver en lille del af blodet brugt, og løber man tør, er man på den. Derfor kan man når man kæmper, nå en fase af kampen, hvor man hugger sine lange hjørnetænder i struben på sit offer, og suger dets blod, så man kan angribe endnu mere. Blodreservoiret har dog ikke noget med ens helbred at gøre, og man skal lave rottestuvning, for at kunne tilføre ens karakter helbredspoint. Det er meget sjovt fundet på, og er det der gør spillet anderledes fra de mange andre spil i genren. Det fungerer som det skal, men jeg synes ikke lige frem det blæste mig bagover med begejstring. Besejrer man så nogle af de stærke monstre som render rundt, giver de specielle ressourcer, som man kan lave specielle ting med, dette er også taget lige fra drejebogen.

V Rising
V RisingV Rising

Generelt var det en ret middelmådig oplevelse, og noget der gjorde det direkte irriterende var at spillet også er udstyret med en døgncyklus, og det er jo som de fleste ved et problem for vampyrer, da de bliver meget slemt forbrændt af solens stråler. Derfor er det svært at lave noget udenfor ens base fra otte om morgenen til 21 om aftenen. Hvis man begiver sig ud her, skal man hele tiden rende i skyggerne, for at komme frem, og det var godt nok tungt at holde ud, synes jeg.

Jeg valgte at spille på en server hvor man ikke kunne angribes af andre, men man kan også finde servere, hvor man bekriger hinanden, hvilket måske forøger underholdningsværdien, men var disse servere ligesom den mig og min ven spillede på, så var der ikke meget krig generelt, da de fleste baser var forladte og sørgelige.

Så generelt synes jeg at V Rising, lige nu, er en meget middelmådig oplevelse, som er alt for generisk til at kunne få mit blod i kog. Der er sikkert folk derude hvor min beskrivelse vil blive modtaget positivt, hvis man er stor fan af genren, men jeg tror ikke det er et spil jeg vil samle op i den nærmeste fremtid.

6 / 10
+
Solid stemning hele vejen igennem, godt kampsystem, fin grafik faktisk.