Apex Legends Mobile

Apex Legends Mobile

Vi har haft adgang til Respawns mobile Battle Royale-spil her inden lanceringen.

Hvis vi tager de gigantiske succeser som Call of Duty: Mobile og PUBG Mobile, samt andre lignende projekter, i betragtning, så var det nok snarere et spørgsmål om tid mere end noget andet, hvornår Respawn ville overføre Apex Legends til de mobile platforme. Og ganske rigtigt - sidste år blev det afsløret at netop en mobilversion var under udvikling, dog ikke hos et andet studie, men hos Respawn selv med hjælp fra Tencent.

Her for nylig, efter en række tests på tværs af platforme og landegrænser, så afslørede EA at spillet faktisk lanceres allerede i morgen, d. 17 maj. Mange har ventet tålmodigt, men vi har faktisk haft adgang de sidste par uger, og har både spillet Battle Royale, men også en række andre modes, og alt tyder på, hvis du spørger os, at det her står til at blive et stort hit.

Først og fremmest er det måske vigtigt at slå fast overfor de mest hårdkogte fans, at der ikke er synderligt meget der som sådan har ændret sig i overgangen fra større platforme til mobilerne. Jo, der er ikke helt lige så mange Legends lige nu, og grafikken er ikke nær så slående som på PC eller konsollerne, men selve kernen ligner virkelig sig selv. Du kan bruge et bredt udvalg af våben som R-99 SMG, Havok-riflen, 30-30 Repeater og unikke som Kraber-sniperen, og det meget bevægelsesorienterede gameplay er også sig selv. Du kan sprinte, glide, klatre og hoppe som i hovedspillet, og kombiner det med alle de forskellige Legends-evner (der er 10 karakterer lige nu, hvoraf en, Fade, faktisk er direkte eksklusiv til mobilerne), som alle er skræddersyet til touch-styring, og så har du en ret ukompromitteret oplevelse designet fra bunden til platformen.

Apex Legends Mobile
Apex Legends MobileApex Legends MobileApex Legends Mobile

Men det er faktisk ikke det der gør Apex Legends Mobile glimrende. Nej, det forholder sig sådan, at for ikke at skrumpe spillerbasen, så kastes mobilspillere ofte i samme pulje som konsol- og PC-folk, og det betyder at de ofte ikke har en chance. Det lader Tencent, EA og Respawn til at have været bevidste omkring, så Apex Legends Mobile eksisterer helt separat

Det betyder ikke bare at du kun spiller imod andre Mobile-spillere, men at denne version ikke kopierer det "rigtige" Apex Legends 1/1, men er udstyret med sit eget road map, sine egne karakterer og sine egne dedikerede opdateringer designet til at fikse og rette specifikke fejl i netop den version. Ikke bare det, netop via eksklusive karakterer som Fade så sikrer Respawn også, at spillet får dedikeret indhold, og ikke bare udvandede mobile versioner af "the real deal".

Lige nu gælder det dog kun Fade, en Legend som specialiserer sig i Phase-teknologi, og som kan teleportere rundt til tidligere besøgte lokationer, og sågar sende fjender ind i The Void igennem sin Ultimate-evne. Det lyder måske lidt kedeligt, men det fungerer glimrende i praksis, og Fade har sågar sin egen historie og distinkte personlighed - der er ikke sparet på noget her.

Så lad os lige opsummere; Respawn har leveret et spil der er free-to-play, designet udelukkende til mobile gamere, og som har fået lovet dedikeret støtte igennem et langt, ekstensivt road map. Det er faktisk ret spændende, og gør at man føler sig ret forhåbningsfuld som spiller, idet det lader til at bevæge sig imod den strøm, der plejer at mildest kaste om sig med halvbagte mobilversioner i håbet om at den går viralt en dag. Apex Legends har i sig selv efterhånden bevist at det er blandt de bredest støttede aktive Live Service-projekter på markedet, og noget tyder på at ambitionen er at det samme skal gælde for Apex Legends Mobile.

Det kan dog i sidste ende kun blive en succes hvis det er godt, men vores erfaringer har vist at der kommer til at være meget at elske for fans. Ja, der er kun ét enkelt Battle Royale map, World's Edge, her ved lanceringen, men der er faktisk flere modes at nyde. Der er eksempelvis Arena, Team Deathmatch og Ranked. Ja, der er sågar Battle Royale Event modes. Pointen er at det her ikke bare er et Battle Royale-spil, men en multiplayer-infrastruktur der virkelig byder på mere end det gennemsnitlinge "cash grab".

Apex Legends Mobile

Tag dog ikke fejl, der er stadig gamle gespenster der spørger, og det at sigte og skyde kræver stadig megen tilvænning, ligesom det gør i alle andre mobilbaserede skydespil. Det er dog muligt at spille i tredjeperson i Apex Legends Mobile, der gør det hele lidt lettere. Det skal dog desuden siges at spillet er tungt for en mobil, og vil som resultat dræne batteriet meget, meget hurtigt. Vores testtelefon, en iPhone 11 Pro, mistede 50% batteri på 45 minutter, og det er på HD, og ikke UltraHD eller ExtremeHD som spillet også tillader.

Vi kiggede også lige på mikrotransaktionerne. Ja, de er her - som et free-to-play mobilspil er det næsten svært at forestille sig andet, men det er dog udelukkende kosmetisk, og der lader ikke til at være nogen XP boostere eller andre måder at få en overhånd.

Alt i alt, så er det svært ikke at klappe Respawn på skuldrene. Ja, måske er du ikke til at mobilspil helt generelt, men det her er nok den mest smagfulde måde at gøre det på.

9 / 10
+