Lego Star Wars: The Skywalker Saga

Lego Star Wars: The Skywalker Saga

Efter to år med konstante forsinkelser, så er Lego Star Wars: The Skywalker Saga endelig landet, og tilbyder en interaktiv udgave af alle ni (!) film i sagaen.

Tilbage i 2005, samme år som Star Wars: Revenge of the Sith blev udgivet i biograferne verden over, der lancerede TT Games Lego Star Wars: The Video Game. Det var øjeblikkeligt et hit, og var begyndelsen på et jævnt flow af Lego-lanceringer baseret på alt fra Harry Potter til Marvel - og naturligvis mere Star Wars.

Her, mange år senere, har studiet samlet og konsolideret alt deres arbejde, al deres kærlighed til George Lucas' univers, i én samlet oplevelse, en kulmination på en rejse der startede i 2005. Spillet hedder Lego Star Wars: The Skywalker Saga, og det er en massiv samling af samtlige Lego-fortolkninger af alle ni film i den episke saga. Af åbenlyse årsager taler vi mere indhold end nogensinde før, tonsvis af hemmeligheder og ekstraindhold, et grafisk ansigtsløft og meget, meget mere.

Og vi kan lige så godt starte med det visuelle udtryk. Grundet det massive ambitionsniveau er spillet nemlig blevet udskudt et utal af gange, men heldigvis kan det ekstra arbejde mærkes øjeblikkeligt. Idet jeg åbnede spillet for første gang, blev jeg mødt med grafik der er væsentlig mere detaljeret end det vi så i den første trailer fra 2019. Flot grafik, ja tak, men så bliver du faktisk nærmest mere overvældet over hvor meget indhold der er her. Du skal nemlig starte med at vælge hvilken trilogi du ønsker at spille først, og derefter yderligere vælge The Phantom Menace, A New Hope eller The Force Awakens, for så til sidst at få adgang til udvalget af baner tilknyttet hver enkelt film.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga
Lego Star Wars: The Skywalker SagaLego Star Wars: The Skywalker SagaLego Star Wars: The Skywalker Saga

Du kan ikke vælge de respektiver toere dog, så du kan ikke kaste dig hovedkuls ind i skuddueller på Hoth, finde Luke Skywalker på Ahch-To, eller sætte gang i klonkrigene. Jeg valgte en kronologisk rækkefølge, og styrede direkte efter The Phantom Menace, hvor jeg hurtigt blev sat i sving med at slagte Battledroids (roger-roger) som Qui-Gon Jinn og en ung Obi-Wan Kenobi. Efterfølgende mødte jeg en upopulær Gungan, besøgte Amidala og stiftede bekendtskab med Darth Maul på Tatooine.

Til en vis grad er dette et slags remake af de spil TT Games i forvejen har skabt på baggrund af hver af de ni film, men der er tale om signifikante ændringer og forbedringer her, der føles som nye spil. Det betyder dog ikke, at det ikke gik op for mig meget, meget hurtigt, at trods det nye lag maling, så er det her stadig et Lego-spil. Med det mener jeg, at TT Games ikke har opfundet den dybe tallerken, bare fordi de har pakket mere indhold end nogensinde før. Du hakker dig igennem en lettere åben, men trods alt lineær, struktur, finder Lego-brikker, bliver frustreret over at en specifik hemmelighed kræver en karakter du endnu ikke har låst op for, indgår i ret rudimentære kampe, men samtidig er du også lettere underholdt altid.

Det er alt sammen genkendeligt, tilforladeligt og igen; underholdende. Dog bliver jeg nødt til lige at sige, at for enhver der ikke har set filmene, så er der ikke engang noget der ligner et forsøg på at fortælle en sammenhængende historie. Der er kun få linjers dialog per film, kun korte mellemscener og en stil der er mere opsat på at parodiere end at informere. Med andre ord; hvis du gerne vil have sammenhængende historiefortælling, så føles det her mere som en hån, end et forsøg på sjov og spas.

Desværre er vi ikke helt færdige med brokkeriet, for det mest åbenlyse problem er brugerfladedesign, der for alvor kunne have brugt en overhaling. Alting kommer konstant i vejen for... ja, sig selv, så selv de menuer der er til for at forklare og være dig behjælpelig er unødvendigt komplekse. Det har naturligvis noget at gøre med at der er så utrolig mange mekanikker, karakterer, verdener og puslespil at holde styr på, men det er bare lidt noget vi som forbrugere kan forvente er blevet løst.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga

Det skal dog ikke lyde som om at Lego Star Wars: The Skywalker Saga ikke er en succes, for det er det. Ligesom så mange andre spil fra samme udvikler handler det dybest set om at have det sjovt, og her leverer spillet i spandevis. Der er så meget at opdage, så mange karakterer, så mange hemmeligheder, og de fremstår alle varierede og veldesignede. Lad os bare sige, at det føles ikke som om at bredde er blevet forfordelt fremfor dybde. Eksempelvis har TT Games forvandlet Max Kanatas bar til en legeplads fyldt med sjove easter eggs - det havde de ikke behøvet, men de ønskede at give spillerne den variation. Den slags beslutninger emmer hele spillet af. Der er masser af detaljer her, til trods for at du reelt set har ni film at spille igennem.

Ikke bare det, kampsystemet har også fået en overhaling. I stedet for monotone tryk på en enkelt knap er der nu et lille kombosystem, og adskillige hemmeligheder kræver faktisk lidt mere af spilleren, end bare at have låst op for den rigtige karakter. Det er ikke meget, men TT Games har raffineret deres formular en del.

Naturligvis kommer dette kun mere til sin ret når du har en makker at spille med. At have flere øjne på skærmen, enten online eller lokalt, gør det lettere at opdage alle de fede hemmeligheder i hver bane, og tillader lidt nørdet nydelse på en anden måde, end hvis man er alene. Der er lidt ujævnheder dog, og eksempelvis er din makker tvunget til at spille som BB-8 i starten af The Force Awakens, der ikke er nær lige så sjovt som at spille som Rey.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga

Der er dog over 300 karakterer at låse op for, så de fleste ender med at kunne spille som deres personlige favoritter. De er inddelt efter faktion som Jedi, Bounty Hunters, Sith og den slags, og hver især har de specifikke evner der tillader dem at løse specifikke puslespil - I ved allerede hvordan det hele fungerer. Via Galaxy Free Play kan du frit hoppe imellem lokationer du tidligere har besøgt, og gennemføre efterladte gåder. Det fungerer som forventet - nemlig ret gnidningsfrit det meste af tiden.

Når alt kommer til alt, så er TT Games' for alvor kommet i mål med Lego Star Wars: The Skywalker Saga, der uden tvivl er det flotteste, og største spil, studiet nogensinde har skabt. Derfor kan du, hvis du godt kan lide Lego-spil generelt, roligt investere i den her gigantiske samling, og det passer perfekt til co-op med eksempelvis en yngre spiller. Det betyder ikke at der ikke er knaster, såsom doven narrativ fremstilling, ujævn co-op til tider og virkelig ringe UI-design, men samlet set står du overfor en ret fed oplevelse.

7 / 10
+
Bugner med indhold, forberede kampe, varieret gameplay, solid grafik, masser af hemmeligheder, fan service.