Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic: Legacy of the Sith

Mange lader til at være vrede over den seneste Old Republic-udvidelse, men Kim synes faktisk at den er fin nok...

Det var med stor glæde at jeg læste at Legacy of the Sith skulle være den platform som de næste 10 års Old Republic skulle baseres på, særligt da den kombineres med den store 7.0-opdatering, et overhaul af spillet der med sine 10 år på bagen, på trods af at det havde fantastisk flot grafik ved lanceringen, godt kan begynde at mærke sine grafiske knæ og gigt. Dog synes modtagelsen at have været særdeles lunken efter lanceringen, og på sin vis er det med rette, den korte længde taget i betragtning. Dog, samtidig, bliver jeg nødt til at slå fast, at denne udvidelse er gratis. Det er bare en opdatering.

Inden 7.0 opdateringen fik vi Knights of the Fallen Empire, en vanvittig lang, men også ekstremt dyb, udvidelse med et voldsomt narrativ baseret omkring Sith-imperiets ellers relativt ukendte første kejser. Det er derfor ret skuffende når man herefter bliver kastet videre til "Onslaught" udvidelsen der er væsentligt mindre, men dog indeholder en af mine aboslutte favoritter, Darth Malgus, der også i Legacy of the Sith er hovedskurken, eller, hans mål, motivation og metoder er faktisk væsentligt mere nuancerede. Han starter faktisk ud med at hjælpe dig i Onslaught, og, spoiler alert, falder dig i ryggen i Legacy of the Sith, hvilket ironisk nok vitterligt er måden som Sith-imperiet virker på (spillet foregår præ-The rule of Two).

Så ja, som jeg skrev før er det lidt dobbelt det hele. Det er en fornuftig udvidelse, men den er samtidig meget, meget kort efter Old Republic-standarder. For mange nye spillere vil det sikkert være en god ide at booste en ny karakter, men selv med det inkluderet er spilletiden ikke voldsom, en 10, måske 12, maks 15 timer hvis man giver sig god tid til det hele. Men det er vigtigt at huske at man altså ikke har betalt særskilt for det, det er med i abonnementet, og det kan jeg virkeligt godt lide. Det betyder ikke at det beskytter udvidelsen fra kritik, men det skal dog tages med.

Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Og hertil kommer så et lidt mere grundlæggende problem; nemlig level-skalerings-systemet. Hvis man som jeg går meget op i historien, så er det surt at skulle gennemspille en masse ting der reelt er mange mange levels under en, men hvor man tvinges ned på niveau, det gør det ikke muligt at blæse igennem ligegyldige missioner man kun spiller for at få hele konteksten med, men det er svært at tage seriøst at man er universets frelser, kejserens højre hånd, den legendariske Outlander, og så har man svært ved at nakke fire robotter på trods af at man er bevæbnet med to lyssværd og en companion der har samme holdning til masseødelæggelse og tab af liv som diverse diktatorer. Det burde være valgfrit, for følelsen af at være en ustoppelig, nærmest guddommelig magt forsvinder. Så kan jeg godt forstå at det giver mening at man får noget ud af gamle og low-level missioner, men det betyder også en pokkers mængde spild-tid for en rutineret spiller.

Skal vi se lidt nærmere på hele systemet, så er der dog en del gode ting som man er nødt til at huske. Det er gratis at være med, og har du bare én gang betalt for at være abonnent, så beholder du alt hvad du har låst op for når du går tilbage til at være gratis spiller. Det vil sige at nye spillere kan købe en måned, og så er der låst op for det hele, og der er endda 500 Cartel Coins - spillets Premium-møntfod med i spillet, og som kan give dig nogle "quality of life"-ting. Her snakker vi mere skabsplads, level boost til nye udvidelser, men primært er det kosmetiske tiltag. Og sådan skal det være. Hele det community der er er ganske levende, og jeg fandt hurtigt et nyt, stort og meget aktivt guild, der blandt andet beskæftiger sig med Galaktisk Erobring - endnu en af de ting SWTOR gør så godt, for man føler sig som en lille brik i en meget stor og fragmenteret krig.

Jeg synes dog, stadig, at der er alt for meget fokus på forskellige former for tokens/currency der skal optjenes, og så bruges til at opgradere noget gear, der så skal opgraderes igen-igen hele tiden. Det samme med crafting-systemet der hurtigt bliver uoverskueligt. Hertil kommer at man for to udvidelser siden ikke længere bare havde sine egne klassespecifikke hjælpere, men nu har man adgang til alt, og alle våben og udstyr er rent kosmetisk, det synes jeg var noget af det fede ved spillet oprindeligt, så selvom at man har forsøgt at strømline tingene mere, så finder jeg det bare mere rodet, og nogle af de mere interessante muligheder er blevet alt for forenklede.

Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old RepublicStar Wars: The Old Republic

Til gengæld er jeg imponeret over hvor levende spillet stadig føles efter 10 år, og selvom at Legacy of the Sith måske ikke er verdens længste eller mest dybdegående udvidelse, så er End Game, og de muligheder man har, ret imponerende og stadig ekstremt godt supporteret, og det er endda selvom at du ikke behøver at betale hver måned.

Som selvstændig udvidelse, og i forbindelse med spillets opdatering til version 7.0 er der en del ting jeg ikke er helt tilfreds med. Jo, det er i princippet bedre end det har været, og det er stadig et MMORPG jeg bredt betragtet kan anbefale, men det er umiddelbart lige svært at se hvordan det her skal lokke nye til, eller holde fast på dem var i forvejen. Jeg tror stadig på spillets fremtid, men det kommer an på hvad Bioware gør nu.

7 / 10

• Krashan
    Star Wars: The Old Republic (Kort sagt SWTOR) er et formidabelt spil... De har taget meget fra de forrige spil som Star Wars: Knights of the Old... 8/10