Headland

Headland

Et af de mindst prangende spil på Nintendo Switch, men samtidigt også et af de mest underholdende.

Den lille dreng drømmer vist endnu. For selvom han har smidt dynen, og morgenhåret nu stritter til alle sider, så hører den farverige portal i børneværelset vist ikke til på denne side af søvnens rige. Det forhindrer dog ikke den eventyrlystne knægt i at kaste sig lige luks igennem portalen. Snart befinder han sig i magisk verden, hvor han får til opgave at finde fem krystalfragmenter. Kun når de alle er samlet, kan det magiske univers reddes.

For et spil, hvis historie og mekanikker drejer sig om fantasi, er Headland ikke videre originalt. Bevæbnet med et lille sværd og masser af gå-på-mod kommer du til at udforske farverige miljøer, hugge dig igennem bunkevis af fjender, og undertiden løse en simpel gåde eller to. Det er alt sammen set mange gange før. Men det gør ikke så meget. Headland er nemlig, hvad der er vigtigst af alt, utroligt underholdende.

HeadlandHeadland

Der skal ellers en del til for at imponere på Nintendo Switch. Den populære konsol er hjemsted for utallige actioneventyr, og kvaliteten er ofte en smule svingende. Heldigvis kender Headland sine begrænsninger og forsøger på ingen måde at fravriste tronen fra genrens ubestridte konge - The Legend of Zelda. Mindre kan gøre det, og hverken tynget af komplicerede mekanikker eller en indviklet historie, går der ikke lang tid, før man som spiller kæmper sig igennem den første af spillets ti veldesignede baner.

Ja, i modsætning til mange lignende spil foregår Headland ikke i åbne, sammenhængende verdner. Alligevel savner man aldrig fornemmelsen af at være på et rigtigt eventyr. Ingen niveauer er ens, og det er nødvendigt at undersøge dem i alle ender og kanter for at finde frem til fantasi og ekstra ressourcer. Fantasien er denne verdens svar på penge, og samler du nok, kan du "forestille" dig eksempelvis en bro eller en kanon, der skyder dig videre til den næste svævende ø.

Selvom niveauerne blot tager 10-15 minutter stykket, så føles de længere. Du står nemlig aldrig stille, og hvert sekund byder på nye udfordringer. Der er altid en krog at udforske, en fjende at besejre eller noget at slå i stykker. Alt hvad du samler leder til en belønning i form af ressourcer som træ eller guld, hvilket du kan anvende til at forbedre dine evner tilbage i spillets hub. Og opgraderingerne får du brug for, da spillet, trods det børnevenlige ydre, faktisk er ganske udfordrende.

Headland

Sværhedsgraden (der dog aldrig bliver uoverkommelig) skydes de talrige fjender, der alle er yderst blodtørstige. De spilder derfor ikke tiden med at parere eller undvige dine slag. I stedet stormer de alle som frådende zombier direkte mod dig. Kombination af horder af fjender a la Diablo III og det mere refleksbaserede gameplay fra traditionelle hack and slash-spil fører til intense kampe, der aldrig trækker i langdrag. Undvigelsesmanøvren kommer dig ofte til gode, og det kan betale sig at lægge mærke til fjendernes mere avancerede angrebsmønstre, der altid vises med advarende lyskegler og -felter. Det kniber en anelse med ydelsen, når skærmen fyldes fuldstændigt med monstre, og engang i mellem sidder de allermest ivrige af slagsen fast i terrænet, og når men så er vi også nede i de små detaljer.

Lidt mere skuffende er spillets præsentation. Springet fra mobile platform til Nintendo Switch har desværre ikke ført til mere fortryllende omgivelser. Teksturerne er noget simple, animationerne virker en anelse kluntede, og stort set alle miljøer, hvad enten vi snakker skove, grotter eller faktisk ikke meget andet, fremstår noget generiske. Et par skønhedsfejl, som hovedpersonen, der fryses i den seneste frame, når en dialog begynder, trækker yderligere ned, og overordnet blegner Headland ved siden af lignende indietitler som Evoland og Sparklite. Heller ikke lydsiden kommer til at blæse dig bagover, men på særligt et punkt fortjener udvikleren stor ros. Spillet kan gennemføres med danske tekster og menuer, og det simple sprog gør det velegnet for selv de yngste spillere. Nintendo selv kunne godt lære lidt heraf.

Headland kommer ikke til at vinde priser for hverken originalitet eller visuel elegance. Til gengæld er der tale om yderst solidt håndværk. Udviklerne har tydeligvis tænkt mere på at maksimere morskaben end profitten - selv det originale mobilspil indeholdt ingen mikrotransaktioner, reklamer eller andet stads - og det har resulteret i et solidt spil, der underholder i både små og store doser.

HeadlandHeadland
7 / 10
+