God of War

Vi anmelder God of War på PC

Et af sidste generations absolut bedste spil overhovedet får nu endelig en PC-udgivelse. Vi anmelder PC-versionen specifikt her.

Dette er ikke en anmeldelse af God of War. Dette er en kritisk betragtning af PC-versionens værd specifikt, og om hvorvidt den i sig selv er bemærkelsesværdig og pengene værd. Du kan læse en egentlig anmeldelse af selve spillet her.

Sony er indenfor de seneste par år begyndt at smide deres eksklusive titler på PC'en, selvom Windows er deres konkurrents, Microsofts, styresystem. Der er sikkert flere penge at hente der med et spil som har tjent det den skulle på dens originale konsol. Sidste år udkom Horizon: Zero Dawn på PC'en, og var en ganske habil version af spillet, som både kørte bedre, og havde flere grafiske godter, i forhold til den version der udkom på PlayStation 4. Nogle har været utilfredse med denne udvikling, men jeg er som PlayStation-ejer ganske godt tilfreds med dette initiativ, og ser ikke umiddelbart det skadelige. For eksempel kører Days Gone direkte forfærdeligt på min gamle PlayStation 4-originalkonsol, men på PC glider det afsted med en billedehastighed på over 60fps hele spillet igennem. Daddy Likes. Nu har jeg så fået fingrene i den næste konvertering, og det er God of War optimeret til PC'en. Spillet udkommer d. 14. januar, og er ikke blevet ordnet af Santa Monica selv, men et eksternt studie ved navn Jetpack.

God of War er en serie jeg originalt ikke har haft meget med at gøre igennem årene. Jeg havde ikke en PlayStation 2, men hørte gode ting om den ultrasure Kratos, og hans blodige, og til tider sexede, eskapader. Jeg lånte derfor en PlayStation 3 af nogle af dem jeg boede på kollegie med, og spillede mig igennem dem alle på en weekend. Det var blodigt, og en smule hjernedødt, men jeg elskede det. Så gik der en del år, og jeg anskaffede mig en PlayStation 4, og købte så God of War 2018-versionen, med den forventning om mere af det samme. Sådan gik det dog ikke. Det der mødte mig, var et eftertænksomt spil, hvor Kratos var blevet far. Han var stadig lidt af en hidsigprop, men holdt igen, da han havde sin søn Atreus ved din side, som gjorde ham mere og mere blød, som spillet skred frem. Det var stadig blodigt, men spillet handlede mere om historien, og om at løse gåder. Det var supersmukt, og jeg oplevede ikke steder hvor billedehastigheden faldt. Med andre ord fik Santa Monica det bedste ud af hardwaren, men jeg var så alligevel spændt på at se hvad en stærkere PC ville kunne gøre med sådan en finpudset oplevelse.

God of War
God of WarGod of WarGod of War

Historien i God of War er som nævnt at Kratos og hans søn, skal bestige et bjerg for at sprede moderens aske på toppen. Dette er dog ikke lige til, da der er monstre og nordiske guder i vejen. Det bedste ved historien er Kratos' og sønnen Atreus' forhold, som går fra at være køligt, til at de bliver mere og mere knyttede til hinanden. Der er ikke tilføjet noget siden PlayStation-versionen på den front, men det ser da bedre ud end det har gjort før. Karaktererne kommer mere til live nu, hvor spillet kan køre med over 30fps, og detaljer fremhæves mere konsekvent. Forventer man noget nyt i forhold til historien, får man det ikke med PC-versionen.

Der hvor man får valuta for pengene, er igennem især den forbedrede grafik, som moderne grafikkort kan spytte ud. Det skal siges, at jeg ikke har den mest moderne maskine, man kan få. Der er jo nærmest umuligt for tiden at finde sådan en maskine, som ikke koster mere end kronjuvelerne, men min ældre PC kører også spillet flot. Jeg har et Nvidia GeForce RTX2080 Super, kort, og det kan sagtens køre det hele på maksimum i 60fps hvilket er super lækkert. Der er en masse ekstra grafisk lir man kan slå til, som PlayStation 4-versionen ikke havde. Dog har spillet ikke fået super krævende grafikgejl, som Ray Tracing og Bump Mapping, som er lige så skuffende her som i Horizon og Days Gone for at sige det mildt.

Men der er dog ting som Ambient Occlusion og teksturer i højere opløsning, som alle får spillet til at se fint ud. Desuden er der Nvidia Reflex og DLSS for at sikre mere stabil billedehastighed for Nvidia-ejere, og det kan noget. Nogle ville måske have ønsket, at alle moderne grafikmetoder var taget i brug, men spillet ser fint ud uden. Personligt synes jeg dog at spillet til tider ikke virker så godt optimeret, som man kunne ønske. I min gennemspilning, så jeg flere fejl med skyggerne specielt. Jeg kan ikke sætte en finger på, hvad det var med skyggerne der irriterede mig, men det var noget ved dem, der ikke så helt naturligt ud, som om at der ikke er blevet taget højde for skarpere draw distance, og højere detaljegrad.

Derudover så tekstureren en smule grynede ud, og Kratos især så en smule blå ud. Det var som om der var et filter på spillet der gav det et blåligt skær, som jeg havde svært ved at vænne mig til. Til gengæld var belysningen fantastisk. Det kan være at I har en anden oplevelse med anderledes hardware og software, men det var umiddelbart svært for mig at komme til livs. Det er så sandelig ikke fordi at God of War ikke er imponerende på PC, det er det, men det er nok snarere de flotte grafiske aktiver der imponerer, snarere end at der er tale om en port med sans for detalje.

God of War
God of WarGod of WarGod of War

Så grafisk er God of War en lidt blandet landhandel. Der er sekvenser hvor grafikken virkelig spiller, som for eksempel i de dybe huler og grotter, eller når man kigger ud over en kant på bjergsiden, og man kan kigge kilometer ud i horisonten. På den anden side er der områder som specielt i dagslys ser en smule matte og kedelige ud. Så man skal ikke forventet et grafisk mesterværk, når man køber God of War. Man skal forvente et fint udseende spil, som kører godt på selv ældre maskiner, og med en billedehastighed, som får det hele til at se mere levende ud. Min største kritik er dog at spillet, ligesom Final Fantasy VII: Remake, ikke kan køre i dedikeret fuldskærm. Hvad går det lige ud på? Det betyder at spillet kun kan køre i vindue eller borderless fuldskærm, dog med den konsekvens at man kan komme til at klikke udenfor skærmen, når man spiller med mus og keyboard. Derudover er ydeevnen mindre når spillet kører borderless, og jeg har meget sjældent set spil, der slet ikke har muligheden for at køre dedikeret fuldskærm. Jeg håber ikke det en trend fremover, da det er ret dumt i min verden.

God of War skal spilles med controller, også på PC. Keyboard og mus er ret svært at styre med, og udover det at man kommer til at trykke udenfor skærmen som jeg nævnte, så sidder tasterne bare ikke godt på et keyboard, når man skal spille et spil med så meget kamp, som God of War trods alt har. Har man en controller, så er kampsystemet fedt. Man kan igennem erfaringspoint, og den valuta der hedder Hacksilver købe sig til opgraderinger af Kratos og Atreus' udstyr, men også af deres evner, og her er alt ved det gamle, i forhold til PlayStation-versionen. I det hele taget er der ikke mange ændringer eller forbedringer imellem de to versioner af spillet, så har man det til Playstation 4, er der ikke meget grund til at købe det til PC'en. Og særligt ikke hvis man har en PS4 Pro, eller sågar en PS5.

Så vil man gerne købe God of War igen, så skal det være for den forbedrede grafik og billedehastighed, for meget mere får man ikke. Har man ikke prøvet God of War før, så er PC-versionen den bedste mulighed for at spille spillet. Jeg kunne dog personlig godt have tænkt mig en smule mere indhold, og polering af spillet.

8 / 10

I en tid med remasters og reboots er det tid til endnu en. Denne gang en blød en, af slagsen. Turen er kommet til krigsguden Kratos, der har været... 10/10

4