The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim - Anniversary Edition

Claus kunne ikke dy sig for at dykke ned i Skyrim igen efter lanceringen af den nye Anniversary Edition med nyt indhold.

Jeg har haft en lang og begivenhedsrig affære med The Elder Scrolls V: Skyrim. Den har stået på on and off i 10 år, og jeg startede affæren på PC. Her fik man en disk, men det var i princippet bare et download via Steam. Så et par år efter fik jeg spillet på Playstation 4 til en meget rimelig pris. Så spillede jeg det på PlayStation 3, da jeg begyndte at samle på de ældre konsoller. Så fik jeg Skyrim VR, da jeg lånte et Oculus Rift headset. Derefter fik jeg Skyrim Special Edition, igen på Steam, til en rimelig pris. Så skete det i disse dage, at jeg igen skulle stifte bekendtskab med Skyrims tundra, da jeg fik mulighed for at anmelde Skyrim i en "ny" Anniversary Edition. Min pointe er, at jeg har spillet Skyrim i mange forskellige versioner, og jeg kommer sikkert til at spille det i flere, hvis jeg kender Bethesda ret. Det skulle ikke undre mig om ikke Skyrim kommer til telefoner på et tidspunkt også, så hvorfor ikke også prøve det der? Skyrim Annivesary Edition blev spillet på Steam igen, og med forbedrende mods, da Bethesda ikke selv har forbedret spillet til PC, og det kan fås på Steam lige nu som en opgradering til Skyrim Special Edition, eller som enkeltstående produkt, til fuld pris. Det skal desuden siges, at jeg ikke berør den lettere milde "opgradering" af spillets grafik til PS5 og Xbox Series X. Jeg har adgang til det nye indhold via PC-versionen her, men for at se PS5-versionen i aktion kan jeg henvise til videoen over det her afsnit. Nå, videre!

Historien i Skyrim er at man er den ikoniske Dragonborn, som skal redde Skyrim fra at dragerne vender tilbage og vil overtage. Man lærer det der hedder Dragon Shouts, som er magiske brøl, som har forskellige effekter. Disse skal man så bruge mod overdragen Alduin, som står bag alt dette. Hovedhistorien er som i så mange Bethesda-spil undervældende, og det er mere friheden, og den åbne verden der er værd at nyde. Denne verden opvejer de til tider uinspirerede hovedhistorier, som man finder i spilstudiets udgivelser.

The Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: SkyrimThe Elder Scrolls V: Skyrim

Sidemissioner er mere spændende, da de for det meste er centrede omkring de mange guilds, der er i Elder Scrolls-universet. Der er en guild for magikere, som dog ikke hedder Mage's Guild, som i de andre spil. Det samme gælder Fighter's Guild, som også hedder noget andet. Thieve's Guild hedder stadig sit normale navn, og det samme med The Dark Brotherhood. Disse missioner er fede og varierede, og jeg tror det er fordi de omhandler en lille flok karakterer, som man lærer godt at kende undervejs. Generelt spiller jeg dog ikke Skyrim for historien, hvilket også gjorde at jeg først gennemførte hovedhistorien to år efter, jeg købte spillet tilbage i 2011.

Skyrim Anniversary Edition, er faktisk bare Skyrim Special Edition, med ekstra indhold. Spillet er ikke anderledes end Skyrim Special Edition. Det er dog blevet opdateret på Steam et par gange, men jeg tænker det er det nye indhold, der er blevet rettet på, for jeg har i mine hundrede timer med spillet fundet ældgamle fejl, som Bethesda ikke har rettet igennem de sidste 10 år. Specielt var Dragonborn-udvidelsen en blandet oplevelse. Man kan jo mene hvad man vil om Bethesdas politik, om at spillerne selv arbejder mere på spillet, end de selv gør, og det har jeg så tænkt mig at gøre, men det ændrer ikke på at spillet er det samme, som Skyrim Special Edition, på godt og på ondt.

Skal man spille Skyrim for første gang, er der super meget indhold i denne Anniversary-pakke. Man får hovedspillet, som i sig selv er over 100 timer, hvis man snuser sig frem til alle sideopgaver, og tilfældigt genererede opgaver, som der er uendelige mængder af. Det skal dog siges at de for det meste består af, gå til hule A og find våben B, som Jarl C har mistet. Der er ikke den store historie i disse små missioner, men det gør, man aldrig ikke har noget at lave. Derudover er der tre udvidelser Dawnguard, Hearthfire, og Dragonborn, som samlet nok også når over de 100 timer. I Dawnguard skal man jagte vampyrer, hvilket jo altid er hyggeligt. I Hearthfire får man mulighed for at købe jord og huse, og adoptere børn, og den udvidelse var for mig ret kedelig, da jeg ikke synes det er det Skyrim er, men jeg er sikker på, der er segmenter af Skyrims-fans, der elsker at kunne gøre det. Den sidste udvidelse er Dragonborn, som fragter en til Solstheim, hvor en anden Dragonborn prøver at overtage øen. Selve øen er fed, da man kommer tilbage til omgivelser man oplevede i Morrowind, som er min personlige favorit i serien. Selve hovedopgaven i spillet er dog ret kedeligt, og det er mere sidemissionerne, som fangede min opmærksomhed. Her finder man også en af de større udvidelser der er eksklusiv til Skyrim Anniversary Edition, nemlig Tribunal, som giver en en kæmpe Dwemer-ruin man kan udforske, og man får også nogle fede våben, og udstyr. Det er ikke den største udvidelse, men den giver lidt ekstra krydderi til Solstheim. Dragonborn er den bedste og mest gennemførte af de tre udvidelser, og med de små modifikationer, som Bethesda sælger i Annivesary-pakken, så er det bare krydderi for det meste. Det er små tilføjelser der gør Skyrim en smule mere varieret, men det er ikke overvældende nyskabelser, som man får med i pakken. Hvis man vil have nyskabelser, er der modifikationer der tilføjer hundredvis af timers underholdning udenfor Bethesdas egen butik.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Man kan som sagt få Anniversary Edition som en opgradering og som enkeltstående spil, og man kan ikke komme udenom at det er meget indhold man får, og er man ny til Skyrim er der meget underholdning at hente. Opgradering koster en tredjedel, og jeg er ikke sikker på jeg havde købt den, hvis ikke jeg skulle anmelde spillet. De ekstra ting ser jeg mere som krydderi til Skyrims allerede enormt store verden, end jeg ser det som stor underholdning. Der er et par quest mods og udstyret har i nogle tilfælde små missioner for at finde dem, men for det meste var de ikke mere en 20 minutter lange, og ganske nemme at gennemføre, så forvent ikke omfang hen af nye udvidelser eller omfangsrigt indhold.

Så pakken man får er; hele Skyrim, alle udvidelser, omkring 40-50 små Creation Club-modifikationer, som indeholder alt fra de førnævnte små missioner, til nyt udstyr, og kæledyr. Man kan også fiske, i hvad der er en meget basal spilmekanik.

Så er Skyrim Annivesary Edition værd at købe, nu hvor spillet er udgivet så mange gange? For nye spillere vil jeg uden tøven anbefale spillet, da der er hundredvis af timers glimrende underholdning. For dem der allerede har Skyrim Special Edition, vil jeg sige at det er op til den enkelte, om man vil give en tredjedel af spilprisen for de fyrre til halvtreds små modifikationer, og efter at have spillet og oplevet det meste, tænker jeg ikke jeg selv ville, da der simpelthen er for lidt at hente, men mangler man krydderi og forandring, så man kan spille Skyrim igen, så er et en god pakke.

8 / 10
+
Enorm indholdsmængde, den åbne verden (stadig), mods, nyt krydderi til oplevelsen.