First Class Trouble

First Class Trouble

Among Us møder Fallout i denne version af det populære imposter/varulve spil.

Det er danske Invisible Walls, der står bag det seneste skud på stammen i en udvidende mængde af imposter-inspirerede spil, hvoraf Among Us var den første der rigtig brød igennem. Jeg kan forestille mig, at Invisible Walls har håbet på at ride på bølgen af successen fra det relative simple, omend ret repetitive, koncept. Men hvordan er det så gået? Er First Class Trouble det nye Among Us, eller bliver spillet knust til rumstøv af sine mere etablerede konkurrenter?

Til at starte med er det værd at nævne, at First Class Trouble udkom i November måned som PS+ spil både til PS4 og PS5, så der har altså været rig mulighed for abonnenter for at hente spillet ned uden ekstra omkostninger. Det var sådan Rocket League rigtig tog fart, da det udkom tilbage i Juli '15, men på trods af samme marketingsstrategi, så har det ikke haft helt samme effekt for First Class Trouble.

Selvom strategien nok er årsagen til jeg undervejs i min spil-tid ikke havde nogle problemer med at skaffe nye matches hurtigt og effektivt, og det er da et godt tegn! Det kan godt være, at spillerbasen ikke er blæst op, men en god mængde spillere strejfer da stadig omkring på den 50'er inspirerede rumstation. Nu må vi se hvor længe de bliver hængende!

First Class TroubleFirst Class TroubleFirst Class Trouble

For det er et simpelt og gennemprøvet koncept som First Class Trouble byder på, og der er ikke meget nyt under solsystemet dér. Menneskene eller Residents har til opgave at lukke A.I systemet C.A.I.N ned inden rumstationen bliver overtaget af såkaldte Personoids - spillets imposters - som i virkeligheden er androider som poserer som mennesker. I hvert spil er der seks deltagere og to af disse er Personoids, hvis opgave er det modsatte. Som Personoid kan du enten vinde ved at dræbe alle menneskerne, løbe tør for ilt, fejle at fixe et gasleak eller klare det hele vejen til C.A.I.N og stoppe nedlukningen af systemet. Der er altså et par små forandringer og twists ved den gamle Among Us-præmis.

Hvert spil består af tre mindre baner, hvor første og sidste altid er de samme - henholdsvis lobbyen hvor alle spillerne møder hinanden, og C.A.I.Ns hovedcentral. Begge baner er enkle og det er helt sikkert i bane nr. to, at størstedelen og den sjoveste del foregår. Bane to er også altid valgt tilfældig ud fra en håndfuld af relativt store og flotte lokationer. For at komme fra bane til bane, skal holdet samarbejde om at finde tre forskellige nøglekort til elevatoren. Det er kun muligt gennem samarbejde, da flere af forhindringerne kræver to deltagere. Spørgsmålet er så om du stoler nok på dit "medmenneske" til at lade dem holde fryserdøren åben, når du skal ind for at finde det livsvigtige nøglekort.

For Personoids er der masser af forskellige kreative måder at slå mennesker ihjel på, og de har flere forskellige fordele generelt. Det er selvfølgelig smart når Personoidsne er i undertal fra starten af, men jeg synes desværre at balancen var klart i fordel til androiderne, og kan nærmest ikke komme i tanke om spil hvor det ikke var impostersne som fik overtaget til sidst. I First Class Trouble har spillerne ikke mulighed for at kalde til møde ligesom i Among Us, så selv hvis du har set noget "sus" så har du ingen andre muligheder for at overleve end bare at holde afstand til personen.

First Class TroubleFirst Class Trouble

Der er dog få måder for menneskene at forsvare sig selv. Hvis to personer samarbejder om at gribe fat i en suspekt person, så kan de faktisk slå personen ihjel sammen (En evne som to Personiods ikke har.) Men selv når mordet er i gang kan andre forsvare eller påvirke det, og der er ingen måde at vide om personen som blev slået ihjel faktisk var en Personoid eller ej, før spillet er helt ved vejs ende. Menneskene har altså en klar ulempe, og selvom det selvfølgelig skal være nemmere for Personoids, så har de alt for mange forskellige måder at vinde på.

Et nyt twist er nemlig elementet af O2. Skibets ilt-system er i stykker og dig og dine medspillere bliver nødt til at samle iltflasker eller reparere ilt-systemer for at overleve. Det er et sjovt twist til formularen, som gør at man skal være lidt mere opmærksom og huske at samle ilt, men det giver også Personoids endnu en måde at vinde på. Hvis ilten løber ud, har de nemlig igen igen vundet. De kan desuden sabotere ilten så det går endnu hurtigere. Der er altså masser af ting man kan gøre som Personoid, og nærmest intet udover at lede efter nøglekort, som mennesker.

First Class TroubleFirst Class Trouble

Min taktik for at vinde som Personoid blev i sidste ende bare at spille præcis på samme ensformige måde som jeg ville gøre, hvis jeg var Resident. Hvis jeg formåede at posere godt nok som menneske, så ville vi til sidst komme til C.A.I.N og jeg ville vinde, hvis vi lukkede systemet - ligesom hvis jeg havde formået at dræbe alle menneskerne, bare mindre risikofyldt. Det er altså ret ubalanceret, og det gør det også til en ret utilfredsstillende og uretfærdig spiloplevelse med tiden. Det hjælper altså heller ikke First Class Trouble, at trods sin fine 50'er lakering, så er det utrolig repetitivt og ensformigt.

Jeg er sikker på at oplevelsen er bedre hvis man spiller det sammen med en flok af sine venner, ligesom så mange andre spil bliver bedre, men så vil jeg hellere anbefale at man downloadede Among Us, som er gratis på telefonen, og spillede det i stedet. Præmissen er stort set den samme, men Among Us er langt mere tilgængeligt og mindre omstændigt end at eje hver sin PS4/5 med First Class Trouble.

Hvis man nu ikke formår at overtale 5 af sine venner til at spille med sig, så er der heldigvis relativt mange spillere som bruger headset og mikrofoner, hvilket både kan føre til masser af skøre øjeblikke med komplet fremmede mennesker, men også små børn som troller og ødelægger oplevelsen. Internettet... am I right?

First Class TroubleFirst Class Trouble

I sidste ende så er First Class Trouble ikke decideret dårligt. Jeg oplevede ikke nogle bugs eller problematikker; lydsiden og grafikken var også ganske velfungerende; og det hele spiller også helt uden problemer. Faktisk så gør First Class Trouble alt hvad det lover! Problemet er bare at det ikke lover særlig meget. Der er nemlig intet andet at komme efter udover at lege varulv i rummet, denne gang bare mere kompliceret end små farvede figurerer i 2D.

First Class Trouble
6 / 10
+
Flot æstetik, God variation i baner, Fed følelse når man narrer sit hold som Personoid, Mange kreative måder at slå ihjel på og mange ting at interagere med, Tvungen samarbejde er altid sjovt
-
Ensformigt præmis og gameplay, Oplevelsen varierer utrolig fra spil til spil alt efter om folk er nice eller ej, Ubalanceret og for nemt for Personoids, Egentlig bare 3D Among Us med få originale twists