Battlefield 2042

Battlefield 2042

Spillet mangler godt nok en singleplayer-kampagne, men de tre online modes leverer en fed Battlefield-oplevelse alligevel.

Det er faktisk en kende surrealistisk at tænke på, at Battlefield 2042 er ude nu via EA's Early Access-program for forudbestillende kunder. EA brugte en lidt kuriøs marketingsstrategi i denne omgang, og har faktisk kun vagt detaljeret de tre kerne modes, som spillet består af, og mængden af reelt live gameplay skal man også lede længe efter. Jo, de afholdte en åben beta i sidste måned, men bød kun på en bid af Conquest, og bare ét map. Som resultat var spillets intense anmeldelsesprogram omtåget af mystik i starten, og da jeg gik i gang så var jeg lettere bekymret.

Som du måske allerede ved, så byder Battlefield 2042 ikke på nogen typisk singleplayer-kampagne, ligesom mange tidligere kapitler i serien ellers har gjort. I stedet består spillet af tre separate online-oplevelser; All-Out-Warfare, Battlefield Portal og Hazard Zone. All-Out-Warfare er din typiske Battlefield-oplevelse, og det er her at du finder klassiske modes som Conquest og Breakthrough. Battlefield Portal er en helt ny slags oplevelse, som lader dig "change the rules of war", og til sidst har vi Hazard Zone, som er en PvPvE mode, hvor du konstant risikerer liv og lemmer for større belønninger. Vi skal nok berøre det hele, men lad os starte med All-Out-Warfare.

All-Out-Warfare

Allerførst, for dem af jer der ikke er bekendt med ældre Battlefield-spil, så tillad mig lige at give jer et simpelt overblik over de modes, der vender tilbage her: Conquest handler om at kæmpe om forskellige stykker territorie, hvor spillere skal indtage diverse kontrolpunkter rundt omkring i banen. Breakthrough er lidt inspireret af det gamle Rush (der ikke er en del af All-Out-Warfare), hvor et hold af angribende spillere skal forsøge at skubbe sig ind i de forsvarendes territorie.

Reglerne i disse modes er stort set uberørte, sammenlignet med tidligere spil i serien, men det betyder ikke at der ikke er noget nyt. Først og fremmest er spillerantallet på både PC og de nyeste konsoller steget til 128 spillere, og banerne er større og mere ekspansive for at kompensere for det. Jeg synes dog at den her generelle forøgelse er et tveægget sværd, på den ene side er det enormt flot og spændende at se kaosset rundt om en, men det skal dog siges at banerne kan ende med at mangle generel retning som resultat.

Battlefield 2042
Battlefield 2042Battlefield 2042

De forskellige Specialist-karakterskabeloner gør også deres debut i 2042, og til trods for at disse viste sig at være en kontroversiel tilføjelse under beta-testen, så synes jeg generelt at de ændrer spillets faste formular til det bedre. Disse 10 karakterer kommer hver især med deres egne unikke gadgets og evner, og de kan desuden udstyre sig med alle spillets våben. Eksempelvis kan Sundance bevæge sig gnidningsfrit fra toppen af en bygning til landjorden med et wingsuit, Falck kan heale allierede fra en sikker distance med en Syringe Pistol og Boris kan forsvare sig selv og andre med en Turret. Alle disse evner fremstår praktiske og solidt implementeret, og det var sjovt at eksperimentere med dem.

I forhold til selve håndteringen og følelsen af våbnene, så synes jeg i brede træk det samme som under beta-testen. At bruge en SMG, eller en riffel, kan være ligesom at styre en vild trykspuler, og der er tydeligvis en fysikmodel der favoriserer recoil i en lidt for høj grad. Jeg lænede mig derfor aktivt i retning af snigeskytteriflerne og mere præcisonsbaserede våben generelt, og selvom jeg savnede de mere intense skuddueller, så var det dog sjovere at agere mere præcist og kalkuleret.

Det nye Plus-system er desuden lidt af en game-changer, da det giver dig muligheden for at frembringe en menu på skærmen, og aktivt swappe komponenter og tilføjelser til dine våben, såsom kikkertsigte, greb og magasiner på farten. Fordelen er tydelig fra start af - du kan aktivt ændre strategi og opsætning, alt efter hvad du føler situationen kræver af dig.

Battlefield 2042

Hazard Zone

Som jeg berørte tidligere, så er Hazard Zone en ny holdbaseret PvPvE mode, hvor du udforsker og indgår i kamp, og risikerer det du indsamler mod voksende belønninger. Hold af fire spillere får til opgave at indsamle data drev fra faldne satelitter, og derefter skal de så få dem ud ved at give dem til patruljerende luftfaretøjer, der ankommer i bestemte tidsintervaller. Ved at bruge en tracker kan spillerne let finde ud af hvilken retning de skal gå i for at find flere data drev, men de skal kæmpe både imod AI-patruljer og de andre hold, der ligeledes går efter de samme drev. Jo flere drev, desto sværere bliver det.

Ved starten af en kamp bruger du såkaldte Dark Market Credits, og disse kan fås ved netop at redde data drev, og knuse andre hold. Det er dog ret svært at få fat på disse Credits, og dine våben, dit grej og dine bredere holdopgraderinger koster alt sammen. Desuden kræver Hazard Zone også at du og dit hold tænker jer godt om i forhold til Specialist-skabeloner. Det er afgørende at vurdere hvilke evner der fungerer godt sammen. Et hold bestående af Caspar og "Dozer" kunne fungere glimrende, da Caspar kan scanne efter fjender med sin drone, og "Dozer" kan så supplere med sit skjold.

Hazard Zone gav mig adskillige intense oplevelser i anmeldesperioden, og det var spændende at føle sig meget mere forbundet til sit hold, end All-Out-Warfare kan tilbyde. Det var dog lidt skuffende at se præcis samme syv baner fra All-Out-Warfare blive genbrugt her, for jeg ville hellere have set helt nye baner skræddersyet til netop Hazard Zone. Desuden var det lidt frustrerende, at når man blev elimineret, så skal man vente helt til næste runde, som i øvrigt betyder at man ikke får Dark Market Credits, som man skal bruge for at starte med det rigtige grej.

Battlefield 2042
Battlefield 2042Battlefield 2042Battlefield 2042

Desuden tror jeg nok at Hazard Zone er betragteligt mindre underholdende, hvis man spiller helt alene. Kommunikation er en afgørende del af den her mode, og kan du ikke tale mere direkte med dine holdkammerater, så får I både tæsk, og I har det mindre sjovt samtidig med. Desuden har mine erfaringer med Back 4 Blood, Sea of Thieves og andre co-op titler, at det ikke altid er let at finde ligesindede med tændte mikrofoner. Det betyder ikke at Hazard Zone ikke er glimrende, når det hele spiller, det er det virkelig, men du skal bare vide hvad du går ind til.

Battlefield Portal

Den tredje og sidste del af Battlefield 2042 er helt og aldeles anderledes end de resterende to. Portal er på sin vis en slags designsuite, hvorfra spillere kan forme deres egne originale Battlefield-kamptyper ved at bruge en værktøjskasse af forskellige features fra seriens fortid og nutid. Du kan eksempelvis ændre på faktorer som vindforhold, det tilgængelige arsenal af våben, holdstørrelsen og meget mere. Hvis det lyder som lidt for meget, så kan du altid bare spille maps designet af DICE og etablerede medlemmer af det bredere Battlefield community. Én ting er sikkert - værktøjerne er dybe nok til at det næsten føles som Media Molecules Dreams til tider, i det at genspilningsværdien nærmest synes uendelig.

Det hjælper desuden at DICE her har inkluderet en mildest talt imponerende mængde baner, køretøjer og våben fra Battlefield 3, Battlefield 1942, og Battlefield: Bad Company 2. Disse aktiver kan blandes med hinanden, og med moderne elementer fra Battlefield 2042, og derigennem kan du skabe ret unikke modes, eller du kan bare bruge Portal til at spille en klassisk omgang Rush på en bane du kender. Det er næsten som et slags remaster af disse spil, der så er indbygget med tung mod-support.

Battlefield 2042
Battlefield 2042Battlefield 2042Battlefield 2042Battlefield 2042
PC Gamer

Under hele anmeldesesperioden fik jeg mulighed for at se en håndfuld kaotiske nye modes, som er blevet designet ved hjælp af Portal-værktøjerne. Én af dem der skilte sig ud var en Free-for-All, hvor spillerne blev udstyret udelukkende med Rocket Launchers. Hagen her var dog, at du kun kunne holde én raket af gangen, og for at få fingrene i mere ammunition, så skulle du hoppe fem gange. Under en anden session var vi to hold, der angreb hinanden kun udstyret med knive og en defibrillator (til genoplivning) hver.

Battlefield Portal forbliver den stærkeste del af det nye Battlefield 2042, og forhåbentlig bliver dette startskudet for et langt liv for tjenesten, der udelukkende har imponeret mig fra start til slut.

Der er ingen tvivl om at EA tog lidt af en chance, da de valgte at droppe kampagnen i Battlefield 2042, og udelukkende fokusere på multiplayer. Men det lader til, i brede træk, at det er lykkedes dem. Hver eneste af Battlefield 2042's tre søjler føles veldefinerede og solidt sat sammen, og der er desuden et ret robust fundament hvorfra de kan bygge videre i fremtiden. Det betyder ikke at jeg ikke har ankepunkter, det har jeg, men Battlefield er tilbage, og føles generelt bedre end før.

8 / 10
+
Hver eneste mode føles spændende og unik, Specialists tilføjer fleksibilitet, gigantiske slag byder på masser af lækkert kaos.