No Time to Die

No Time to Die

Daniel Craigs 007 slutter af med et brag!

No Time to Die er den seneste James Bond-film og er Daniel Craigs sidste dans med Ian Flemings 007-karakter. Det betyder at der ikke er blevet sparet på hverken fyrværkeriet, spion-dramaet, CGI'en eller på følelserne. For da svingommen endelig var slut, sad jeg ærligt talt med en lille klump i halsen, og mere kan man ikke forlange af en afsked med vores gode gamle ven: Bond, James Bond. (formentlig bare for denne omgang).

Filmen fortsætter hvor Spectre slap, og til forskel fra den bombastiske mexicanske "Dia De Los Muertos"-start som forgængeren havde, så lægger No Time to Die ud med en lidt anden tilgang og en mindre eksplosiv start - nemlig et indblik i fortiden. Ikke at denne anmeldelse skal pege for meget fingre af Spectre, men det var noget som jeg mente Spectre så sandeligt godt kunne have brugt. Selvom der ikke er de store eksplosioner og biljagter i introduktionen til No Time to Die, så betyder det så sandeligt ikke, at No Time to Die's introsekvens ikke fanger publikum fra første øjekast. For dette er en James Bond film, hvor der om noget er masser på spil for vores kække og charmerende 007, og jeg kunne ikke andet end at blive revet med!

No Time to DieNo Time to Die

For som I sikkert er klar over, så har alle Daniel Craigs Bond-film hængt sammen, og No Time to Die er ikke en undtagelse. Bond har efterladt Hendes Majestæts Hemmelige Tjeneste og nyder sin pension afskåret fra omverdenen på Jamaica, indtil han endnu en gang bliver draget ind i spion-verdenens omfattende spindelvæv. En gammel kending, Felix Leiter fra CIA, dukker uanmeldt op og har brug for superagentens hjælp - "for old times' sake, Bond", og ville det ikke også være en smule kedeligt hvis Bond takkede nej?

Bond skal redde en kidnappet forsker, Dr. Obruchev (som bliver spillet ganske glimrende af den danske David Dencik forresten!) som har haft fingrene med i udviklingen af en ny og potentiel masseødelæggende teknologi. Alt lægger glimrende op til et brag af endnu en klassisk James Bond fortælling - men så alligevel er der et nyt og personligt twist! Léa Seydoux tager endnu en gang rollen som Mr. Whites forførende og hemmelighedsfulde datter, Madeleine Swann, og selvom formularen virker genkendt og udtrådt, så formår No Time to Die alligevel at overraske og bringe noget nyt til Bond-universets bord.

No Time to Die
No Time to DieNo Time to Die

Ja, ja, det er jo stadig en hæsblæsende James Bond-film med et kæmpe budget, så alle de bokse, man kan forvente at der tjekkes af, bliver der stadig sat et stort fedt flueben ved: hektiske biljagte - yep!; intense skuddueller - check check check!; alt for seksualiserede kvinder og selvfølgelig en verden der skal reddes!
No Time to Die er proppet med klichéer og eksplosioner hvert 10. minut, men alligevel så fungerer det overraskende godt! Selvom det selvfølgelig godt kan virke som tomme kalorier, så er det virkelig nogle velkoreograferede, veludførte og medrivende af slagsen. "If it ain't broke, why fix it." Mere af Bond er jo ikke en dårlig ting, vel?

Dog virker det en smule til - i mine øjne - at No Time to Die er hvad forgængeren Spectre kunne have været. Personlig. No Time to Die stikker et spadestik dybere og den viser, at det er muligt at lave en Bond-film hvor der for alvor er noget på spil for 007. Det var på mange måder dér hvor Spectre faldt lidt fra hinanden. Den personlige plot-hook fungerede ikke og faldt lidt til jorden, og selvom Christoph Waltz har portrætteret en af de mest eminente og intimiderende skurke i filmhistorien, så føltes Blofelds karakter en smule tam i min optik. Spectre var ærligt talt en middelmådig Bond-film, men heldigvis har No Time to Die taget spaden fra Spectre har bygget videre på Spectre's narrative fundament, og det resulterer i, at Craigs finale-film rejser sig højere op end tidligere film i samme Bond-univers.

No Time to DieNo Time to Die

Der er stadig mange plothuller at stikke store fingre igennem, men til en vis grad bliver man draget med af dette smukke visuelle spektakel af en film og kan se igennem fingre med de fleste af hullerne. Det kan godt være, at Rami Maleks skurkerolle grundlæggende mangler motivation og dybde, men han spiller skide godt, er den rette mængde intimiderende, og fungerer som drivkraften bag filmen. Og ja, der er da flere elementer som kunne blive gjort en smule mere elegant, men dét har jeg valgt at se bort fra og læne mig tilbage og nyde fyrværkeriet! For når alt kommer til alt, så har No Time to Die alt hvad en god - måske endda rigtig god - Bond-film skal have: hæsblæsende fed underholdning - helt sikkert!; medrivende og dragende action-narrativ - så sandeligt!; og sidst men ikke mindst: et brag af en episk afslutning for Daniel Craigs Bond - dét kan du bande på!

No Time to Die
8 / 10
+