Dansk
Gamereactor
artikler
Halo Infinite

Ankepunkter fra en der elsker Halo Infinite Multiplayer

Jeg har tilbragt over 100 timer i Halo Infinites multiplayer, og der er ting jeg ville ønske 343 fiksede i dag.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Jeg elsker Halo Infinite, det gør jeg virkelig. Jo, jeg forstår virkelig hvis man ikke gider at følge det overeksponerede plot, eller ikke bider på den mere åbne verden. Jeg kan sågar sagtens forstå at der er andre multiplayer-skydespil man vælger at kaste sin kærlighed på.

Men for mit vedkommende skete der bare noget da den allerførste beta rullede ud - jeg var god til Halo Infinite. Som i rigtig god. Nu er jeg her ikke for at pudse egen glorie, men som regel nyder jeg ikke konkurrencepræget multiplayer, for jeg er simpelthen ikke hurtig nok.

Men i Halo Infinite, hvor man har en lidt bedre chance takket være skjolde, så er jeg overraskende effektiv på slagmarken, og derfra voksede et lettere ujævnt men stærkt kærlighedsforhold.

Men samtidig med at jeg præsterede online, og blev uhyre investeret, så begyndte jeg også at lægge mere mærke til nogle af de aspekter af oplevelsen, som for alvor godt kunne bruge et lille check-up. Det er dem du får serveret her.

Dette er en annonce:
Halo Infinite

1: Drop nu der der Armor Cores
Jeg indrømmer at det er en svær balancegang at skulle fastholde, når man skal designe et meta-spil hvor man konsekvent belønnes, og at det du belønnes med føles konsekvent og spændende, samtidig med der hverken går inflation eller apati i den.

Men 343's fokus på at individuelle kosmetiske tilføjelser udelukkende kan tilknyttes en bestemt Armor Core, det er simpelthen så langt ude i hampen. Jo, det gør eksempelvis at man er ekstra dedikeret når den eksempelvis er Entrenched event som nu, fordi ingen af de tilføjelser du kommer til at optjene efterfølgende kan bruges, overhovedet, på den Eaglestrike-rustning du får netop under Entrenched.

Men det er altså tåbeligt, at der er ikke er mere frihed i spil her, for først og fremmest begrænser det spillernes kreativitet når de sætter et givent outfit sammen, og for det andet opstår der bare en konstant ujævnhed i den måde man anskuer de ting man så låser op for via sit Battle Pass. Hvad godt nytter nye Knee Pads, Helmet Attachments, eller Shoulder Pads, hvis de ikke kan bruges til den Armor Core man bruger?

Dette er en annonce:
Halo Infinite

2: Progression igennem Challenges er så dumt
Måske, hvis jeg virkelig strækker mig, kan jeg forstå at forskellige Challenges kan være med til at kanalisere spillere hen i specifikke modes, eller kan være med til at fremprovokere en bestemt spillestil, som så i sidste ende skaber variation. Men ærlig talt er det her bare en uhyre uintuitiv måde at kontrollere spillerens fremgang på.

Bare lige så outsidere forstår det her; den eneste måde du stiger i level på i Halo Inifnite er ved at gennemføre specifikke Challenges. Disse udskiftes automatisk hver uge, ellers er det kun ved at gennemføre dem at de udskiftes med nogen andre.

Så hvis du ikke kan lide Land Grab, men samtlige af de nuværende Challenges specifikt kræver at du spiller Land Grab? Jamen, så er det altså bare synd. Jo, du kan jo bruge et Challenge Swap, men det er en valuta du stort set kun får ved, you guessed it, at stige i niveau i dit Battle Pass.

I kan godt se det, ikke?

Halo Infinite

3: Hvis I ikke ændrer det alligevel, hvorfor kan jeg så ikke se Challenge-fremgang inde i selve kampene?
Når nu vi er enige om at det udelukkende er igennem udførslen af til tider uhyre specifikke Challenges i specifikke modes, og ofte med bestemte våben, så er det nærmest uhyggeligt at man ikke kan checke sine Challenges inde fra selve kampen.

Nej, naturligvis betyder det ikke at alle løbende skal holde styr på deres egen fremgang i stedet for at bidrage til holdet i en given kamp, men hvis nu at du har en specifik udfordring der kræver 20 kills med en Mangler, så er det måske meget rart om du aktivt skal gå efter den fordi du fortsat mangler et par stykker, eller om du kan droppe det helt.

Der er ikke engang et lille stykke tekst på skærmen der siger; "Challenge Completed" - alt det her får du først at vide når kampen er slut, og du er tilbage i hovedmenuen. Hvis Challenges bare bidrog til ens fremgang ville det være én ting, men her er det, igen, den eneste måde at meta-spillet fungerer på. Så derfor kan man ikke rigtig klandre spillere for at ekstra investerede i netop de Challenges - som de først kan checke imellem hver kamp.

Halo Infinite

Bonus: Fjern Reach fra map-rotationen
Jeg elsker generelt udvalgt af maps i Halo Infinite. Live Fire, Aquarius, Bazaar, ja selv Catalyst er stramme korridorer med masser af strategiske muligheder hvor Halo så absolut fungerer allerbedst.

Men så har vi Reach, og selvom at det map er mange gange større end de resterende, og mere åbent, så figurerer de stadig på de samme playlister som de andre nævnt ovenstående.

Og Reach er bare ikke noget godt map. Først og fremmest er det for ujævnt designet til tilfældige modes. Det ene Spawn Point er alt for højt placeret med en så vild strategisk fordel, at det næsten bliver grinagtigt, og den rampe der skal sende spillere på en smutvej er lige præcis kort nok til at det bliver en smutvej - til en omvej.

Pointen er at den specifikke blanding mellem store, åbne områder der passer godt til køretøjer, og de førnævnte korridorer simpelthen ikke matcher i Reach, og du skal altid løbe længere end du har lyst, og føler aldrig at der er noget solidt flow.

Breaker har på sin vis det samme problem, men kommer dog uden om igennem et mere distinkt visuelt udtryk, og det cirkulære design der netop gør sig mere gældende for dem der ønsker at bruge køretøjer konstant snarere end ofte.

Hvad synes du om Halo Infinite Multiplayer, og er du enig i mine klager, eller er der noget helt andet der genererer?

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold