Amnesia: The Bunker

Amnesia: The Bunker

Patrick har taget en tidsmaskine tilbage til Første Verdenskrig, og er snublet over en dunkel, forladt bunker. Men hvad er det værste der kan ske?

Der er masser af interessante designidéer i gyserspil. Alien: Isolation står som en af mine absolutte favoritter. Det byggede på allerede etablerede koncepter og formåede at betage mig med sin utroligt præcise fortolkning af serien. Den Xenomorph, der jagtede dig gennem rumstationen og reagerede på dig og dine bevægelser, var fantastisk. Det faktum, at den også lærte af dine handlinger, sparkede genren et stort skridt fremad som helhed. Det var horror, når det er bedst. Ud fra det, jeg har spillet, ser Alien: Isolation ud til at have været en klar inspiration for Amnesia: The Bunker.

Som navnet antyder, finder denne gyserperle sted under Første Verdenskrig. Selvom nationerne virker fiktive, er uniformerne tydeligt franske og tyske. Det er ikke til at tage fejl af, at vi befinder os på Vestfronten et eller andet sted. Det ville ikke overraske mig, hvis Frictional Games var inspireret af lavbudget-gysere med samme tema som Trench 11, Bunker og den undervurderede Deathwatch. Selvom du er alene her og ikke i en gruppe, som filmene ofte viser, følte jeg den samme frygt, desperation og stress, som en gruppe af karakterer ville gøre. Personligt synes jeg, at skyttegravene er velegnede til psykologisk horror, thrillere og lignende. Derfor er det lidt en skam, at genren som sådan, både film og spil, ikke bruger Første Verdenskrig som kulisse særlig ofte.

Amnesia: The Bunker
Amnesia: The BunkerAmnesia: The Bunker

Når jeg vågner op i spillet, alene, nær døden, er min første tanke at prøve at få styr på, hvor jeg er. Jeg vrider og vender på nogle genstande, jeg finder. Da jeg kommer ud af sygeafdelingen, begynder jeg at forstå omfanget af mine problemer. Det er tydeligt, at jeg befinder mig i et forladt bunkerkompleks langs skyttegravene. Efter det er du stort set på egen hånd. Det er dit problem at overleve; udviklerne vil ikke hjælpe dig. Intro og prolog giver en god indramning og præsentation. De er ikke perfekte, og krigssekvenserne føles en smule low-budget, men når den håndholdte del er overstået, og spillet virkelig overlader tøjlerne til dig, finder oplevelsen sin niche. De første vaklende skridt ud af en sygeseng for at vandre rundt i bunkerens korridorer og finde dine startgenstande er stemningsfulde. Du lærer hurtigt, at du ikke er alene, så du griber en revolver og en dårlig lampe, som du starter som en gammel bådmotor. Det er ikke noget nyt for Frictional Games. Ideen er, at selv genstandene kræver noget arbejde fra dig. Du skal åbne revolverens løb med en knap og genlade patroner i de forskellige kamre med en anden. Studiet er fantastisk til at skabe interaktion med verden og dens objekter. De er også mestre i interaktioner mellem dig, omgivelserne og objekterne. Du tænder din lampe, den oplyser omgivelserne, så du kan se, men monsteret er tilfældigvis tæt på, hører lyden og begynder at jage dig. Det sker smertefrit uden påtrængende brugergrænseflader, advarselslamper, tekster og pile.

Ligesom før kan du samle genstande op, rotere, kigge og bevæge dig. Det er nødvendigt, for at du kan finde spor, koder og andre ting, du har brug for. Det var hurtigt og instinktivt for mig at føle mig godt tilpas med dette. Jeg blev dog lidt overrasket over retningen. For det første er Første Verdenskrig usædvanligt. Dernæst er det lidt uden for udviklerens normale designramme at skabe en så åben verden uden indlæsningssekvenser. Derudover er spillet meget frit. Du finder hurtigt et rum i bunkeren, som er dit sikkerhedsrum. Du kan låse det, så monstret ikke kan komme ind til dig her. Her er der en redningsfunktion i form af en lanterne og en generator. Du spørger måske dig selv; hvorfor jeg skal spilde tid i sådan et rum? Hele opsætningen går ud på, at du skal foretage ekspeditioner ind i bunkeren fra dette rum. Du skal finde genstande, koder, ruter, brændstof og også lave nye genstande inde fra dit lille sikre rum.

Jeg har ved en tidligere lejlighed nævnt, at der er en generator. Den har erstattet vanvidsmåleren fra Amnesia: The Dark Descent. Du ønsker ikke, at bunkerens pærer skal gå ud. Monsteret, der jagter dig, er ikke glad for lys. Du vil hurtigt indse, at du er nødt til at planlægge, hvordan du kommer videre. Du skal beslutte, hvor mange brændstoftanke du vil fylde generatoren med, og hvilke du vil gemme i bunkerens kiste. Der er ikke uendelige mængder af den dyrebare væske, og bunkeren er vanvittig farlig at udforske i mørke. Ud over monstret er der fælder af forskellig art, som man let kan snuble over, hvis man ikke ser sig for. Den lampe, du har med dig, er svag, larmer og tiltrækker monstret. Det er sikrest at gemme sig, men du er i sidste ende nødt til at foretage disse ekspeditioner for i sidste ende at undslippe. I det sikre rum er der også et kort, du kan bruge, men når du først er ude i korridorerne, er det kun monsteret og dine åndedræt, der holder dig med selskab.

Amnesia: The Bunker
Amnesia: The BunkerAmnesia: The BunkerAmnesia: The Bunker

Da Amnesia har handlet om lys siden begyndelsen, er dette lidt af en perfekt måde at repræsentere historiefortællingen og verdenen på. Jeg elsker virkelig layoutet og designvalgene. Det eneste, jeg gerne vil kritisere lidt, er, at du kan låse din evne til at komme videre, hvis du ikke har brændstof. Nogle områder kræver lys, og hvis du løber tør for brændstof, kan du ikke komme videre. Dermed er det vitterligt umuligt at bevæge sig fremad, selvom spillet ikke præsenterer dig for en fail state. Jeg er heller ikke helt overbevist om, at man ikke kan gå over 60 billeder i sekundet. Som jeg forstår det, har det noget at gøre med deres spilmotor og alle interaktioner med objekter i verden. Jeg håber, at udviklerne kigger på det i fremtiden. Grafikken i sig selv er god. Den vil ikke skubbe branchen fremad, men den gør det den skal. Det er dog selve spillets artstyle der er fantastisk, og det hele føles fordybende. Jeg er så meget desto mere imponeret over lydkvaliteten. Det er altid tydeligt, hvor lydene kommer fra, de er kvalitative og øger spændingen. Selvom den visuelt ikke kan konkurrere med højbudgettitler, er der noget andet, der imponerer her. For ikke at skabe gentagelser er der aspekter af eventyret, som genereres tilfældigt. Koder er aldrig de samme, genstande skifter plads og så videre. Du kan få nogle vigtige ting før andre, f.eks. en gasmaske. Det betyder, at det hele har replay-værdi. Især hvis du vil øge sværhedsgraden.

Selvom vi nu ved, at udviklerne vil udgive en sværhedsgrad, der kan tilpasses, mangler den i spillets nuværende form. Det er en skam, for det at kunne tilpasse sværhedsgraden i gyserspil er noget, jeg godt kan lide. Den nemmeste tilstand tilbyder flere gemmepunkter uden for bunkeren, hvilket giver dig masser af genstande og materialer. Den sværeste tilstand begrænser dette, sætter flere fælder og gør monsteret farligere. Jeg prøvede alle sværhedsgrader, og min favorit fra starten var Normal, for den virker bedst afbalanceret til den gængse spiller.

Amnesia: The Bunker

Hvis der er én ting, jeg tager med mig fra dette spil, er det den fantastiske atmosfære. Det er dystert, personligt, hårdt, og er tydeligvis inspireret af konkurrenter som Alien Isolation og førnævnte Deathwatch fra 2002. Jeg kan ikke lade være med at bifalde det, da det er Frictional Games' bedste spil nogensinde. De drager de rigtige erfaringer fra tidligere værker som Penumbra, Soma og Amnesia: The Dark Descent, og skubber deres franchise til det yderste.

Det holder ikke hånden over noget, hvilket resulterer i kreativitet og øget frygt, og samtidig lykkedes det bare at få dig til at føle dig meget alene. Monsteret er nådesløst, og du skal tænke over, hvad du gør, og hvornår du gør tingene. Friheden og manglen på retning betyder også, at du skal være mere motiveret for at komme igennem eventyret. Jeg savner en brugerdefineret sværhedsgrad fra starten, desværre kan du låse din evne til at komme videre, hvis du ikke er forsigtig med brændstof (lige nu i isolerede situationer), og i 2023 er det lidt forældet at låse os til 60fps. Ellers er det årets bedste horrorspil.

9 / 10
+
Fantastisk setting, glimrende brug af tid og lys, fremragende fjende, solidt design hele vejen rundt, god lyd.