Det overrasker nok ikke mange at høre mig sige det, men Alan Wake 2 ser meget, MEGET godt ud. Remedy Entertainment har en kaliber, som kun få kan matche, og som opfølgning på det fremragende Control ser Alan Wake 2 ud til at blive et virkelig genialt survival horror-spil. Hvordan kan jeg vide det? Fordi jeg som en del af Summer Game Fest Play Days havde den luksus at deltage i en præsentation bag lukkede døre, ledet an af flere medlemmer af udviklingsteamet hos Remedy selv.
Hands-off-demoen startede et lille stykke inde i Alan Wake 2-historien og her skulle den nye hovedperson Saga Anderson tage ud i vildmarken ved Cauldron Lake i Bright Falls for at efterforske en række mord. Denne sag fører Saga til en masse foruroligende spor, som alle har forbindelse til sider af manuskripter, der ligger spredt rundt omkring i omgivelserne, sider skrevet af den berømte og titulære karakter Alan Wake selv - som har været fanget i The Dark Place i de sidste 15 år.
Remedy har altid været en mester i miljømæssig historiefortælling, men i Alan Wake 2 føles det virkelig, som om udvikleren har skruet op for det. Verdenen er utroligt detaljeret og føles virkelig ægte og fordybende. Men det er også utroligt ubehageligt at udforske, da vinden, der hyler gennem træerne, og den måde, lyset trænger igennem på, skaber et miljø, der ganske enkelt er... ja, pisse uhyggeligt. Sagas rejse gennem skoven ved Cauldron Lake, som jeg var vidne til, fik mig altid til at sidde på kanten af sædet, da hvert øjeblik føltes som et punkt, hvor noget grimt og fjendtligt kunne springe ud og begynde at angribe FBI-detektivkarakteren. Indrømmet, dette niveau af uro blev ikke hjulpet af de mange jump scares, som Remedy dryssede ind.
Den velkendte proces med at udforske og stykke et mysterium sammen er stadig meget fremherskende i Alan Wake 2, som det var i forgængeren, og det er ikke det eneste sted, hvor der er ligheder, da Remedy er vendt tilbage til en hel række velkendte troper og gameplay-elementer. Ideen om at bruge lys til at svække trusler er stadig en vigtig mekanik i Alan Wake 2, ligesom det at vandre ind i spotlys for langsomt at regenerere helbredet og undslippe fare. Saferooms er også tilbage igen (og de bruges som områder, hvor man kan skifte mellem Alans og Sagas kampagner når som helst - hver kampagne kan spilles fra start til slut, som man vil), og det samme gælder de røde forsyningsskabe rundt omkring i verdenen, hvor man kan finde batterier, ammunition og så videre. I modsætning til det oprindelige spil har Remedy (heldigvis) besluttet, at termokander havde brug for et nyt formål, og nu i Alan Wake 2 fungerer de som gemmepunkter og ikke som utroligt overbrugte samleobjekter.
Når man ser på gameplayet, bruger Remedy lignende dyste,er som i andre survival horror-spil, hvilket betyder, at sigtet er vaklende og ustabilt, og du er ikke overvældet af ammunition til at skyde ned på fjender. Der er flere våbentyper at opdage og bruge, herunder håndvåben og haglgeværer, samt undvigelsesmanøvrer, der igen hjælper med at undgå angreb fra trusler. Men hvis du bliver fanget af en fjende, bruges quick-time events til at få Alan eller Saga til at undslippe faren med minimal skade. I samme ånd som andre de store survival horror-spil har Remedy ladet sig inspirere af dem, når det gælder inventory, for nu skal Saga og Alan styre de genstande, våben og så videre, som de bærer rundt på, ved at arrangere dem og sætte dem ind i et gitterlignende format. Klassisk Resident Evil style.
Men disse mindre justeringer og tilføjelser er ikke de eneste områder, hvor Remedy har forsøgt at tilføje nye funktioner og gameplay-elementer. Denne demo var udelukkende bygget op omkring Saga, og hvad hun foretager sig, så det er endnu uklart, hvordan disse evner kan overføres til Alan selv, men Saga alene kan nu bruge en række nye evner, herunder at besøge et Mind Place og klassisk FBI Profiling.
Sherlock Holmes-fans vil have en meget god idé om, hvad Mind Place handler om, da det i virkeligheden er det samme koncept som Mind Palace. Ideen er, at Saga til enhver tid kan gå ind i en konstruktion i sit eget sind, et sikkert sted, hvor hun kan vurdere og begynde at stykke et mysterium sammen væk fra farerne og distraheringerne i den fysiske verden. I Mind Place har Saga adgang til en detektivtavle, hvor hun kan vurdere de indsamlede spor og finde ud af, hvordan de er forbundet med hinanden og det kan endda føre til yderligere spor. Derudover kan hun begynde at pakke de personer, hun møder, ud og forstå dem ved at "profile" dem, hvilket er en slags forhørsmekanik, hvor hun spotter fejl og karaktertræk og bruger dem til at finde ud af, hvordan en person fungerer. Det er alt sammen meget Sherlock, men det fungerer i praksis.
Selvom jeg kun fik set 30 minutters Alan Wake 2 gameplay, og en stor del af det lignede det, der blev vist i den seneste trailer, er det tydeligt, hvilken kvalitet Remedy sigter efter i dette spil. De mange sammenhængende elementer, den narrative dybde, karakteranimationerne, de medvirkendes præstationer, præsentationen og den fantastiske grafik - det hele går op i en højere enhed og skaber en oplevelse, der er utroligt spændende. Midten af oktober tegner til at blive en af årets travleste uger på spilområdet, men Alan Wake 2 har potentialet til at blive manges førstevalg.