Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Ace Combat: Assault Horizon

Ace Combat: Assault Horizon

Når der skal bygges videre på en serie, er der kun én vej at gå: højere, hurtigere, mere. I den sammenhæng er Ace Combat: Assault Horizon heldig at være en action-flysimulator, for så er de to første punkter nærmest automatisk klaret. Spørgsmålet er bare hvor meget "mere" producer Kazutoki Kono og hans hold har formået at hælde i spillet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Så tidligt som den første rigtige bane i den Østafrikanske ørken står det klart, at dette ikke er en flysimulator, men et actionspil med fly. Mange af missionerne starter direkte i luften. Der er tre perspektiver at vælge mellem, og en masse fjender at skyde ned. Men ingen rammer hinanden fra lang afstand, ikke engang med radarsøgende luft-til-luft-missiler. Man skal i nærkamp. Helt tæt på. Så dukker der nemlig en lille cirkel op rundt om fjenden, og med et tryk på begge skulderknapper starter Dogfight-mode. Når vi først er låst fast til fjenden, klæber vi nærmest til ham. Kun gennem halsbrækkende manøvrer har han en chance for at ryste os af og undgå at blive dræbt.

Visse steder går spillet endda et stykke videre, når Close-Range-Assault-systemet starter op. Her fratages spilleren lidt af den aktive kontrol, da styringen af flyet bliver fuldautomatisk i nogle få øjeblikke. Her skal man blot koncentrere sig om at skyde, både med maskinkanonen og de målsøgende missiler. I disse sekvenser suser vi gennem snævre kløfter og dale. Missilerne flyver til højre og venstre, beton og klipper smuldrer, og flyet rører næsten ved træer og tage. Kanonen buldrer mens kugler slår huller i vægge og vingerne på det ganske desperate fly foran os. Et sidste missil omdanner ham til en imponerende ildkugle, mens vores F16 Fighting Falcon suser mod himlen. Tid til en dyb indånding.

Ace Combat: Assault Horizon

Himlen... Ace Combat: Assault Horizon ser himmelsk ud, og føles også sådan. Styringen er ganske let, mens flyene imponerer med deres naturtro bevægelser og mange detaljer. Varmebølgerne fra jetmotorerne, dysserne der justerer for lufttilførslen, efterbrænderen - det hele ser fantastisk ud. Når et fly ruller for at ryste forfølgere af sig eller jage modstandere, er illusionen fuldstændig overbevisende. Det fremragende lyddesign gør også sit. Lyden af luftkrig er ramt i stor stil. Dertil glimter det flotte bevægelsesslør og de kantede zoomeffekter, der perfekt sætter stemningen. Hele spillet føles utroligt levende og overvældende. Og det er pokkers godt lavet, flyene er enormt detaljerede, og hele farvepaletten er taget i brug i banerne, der aldrig er kedelige. Så længe man altså ikke kommer for tæt på jordens overflade en gang i mellem.

Dette er en annonce:

For der er nogle visuelle begrænsninger, der især er tydelige i Dubai-banen. Når man sidder i den labre Euro Fighter højt over byen, ser alting fint ud. Men kigger man nærmere på detaljerne, står det hurtigt klart at byen ligner en projekteret udgave af Google Maps. Der er brugt utallige satellitbilleder i omgivelserne, og de virker for det meste, men i lige netop Dubai-banen ser de enormt ensformige og kedelige ud, og selv om virkelighedens Dubai er gået i stå og står tomt mange steder, virker det endnu mere udtalt i spillet.

Destruerbare omgivelser er kun integreret i scriptede sekvenser. Uden for byerne har vi ikke den legeplads af ødelæggelse, som for eksempel Battlefield byder på, og hverken den 888 meter høje Burj' al Kalifa eller Burj' al Arab kæntrer eller falder sammen. Det samme gælder selvfølgelig de civile fly, man til tider støder på blandt skyerne.

Ace Combat: Assault Horizon

Så er der Airstrike-mode. AWACS-radarflyet sender en rute, som vi kan vælge at følge, men der er ingen tvang. Når vi når startvinduet for denne rute skifter spillet til en slags udefra-styret rail mode, hvor vi flyver lavt over jorden og kun skal koncentrere os om at skyde. Særligt gode drab belønnes med små sejrsmellemsekvenser fra Direct Impact-kameraet. Det er en lidt statisk affære, men præsentationen fungerer, og det bliver aldrig kedeligt. "Et hurtigere gameplay med mere indlevelse", har Kono kaldt det. Airstrike-mode minder lidt om hvordan Hawx 2 fungerer, men bedre koreograferet og derfor mere intenst.

Dette er en annonce:

Denne gang byder Ace Combat ikke kun på jetfly fra forskellige æraer, men lader dig også flyve helikopter for første gang i seriens historie. De kommer i to udgaver: En hvor du selv styrer og skyder, og en anden hvor du blot betjener 25mm-maskinkanonen. De tungt bevæbnede helikoptere fungerer som de gør i mange førstepersonsskydespil, hvor de ofte dukker op i kortere sekvenser. Du har din kanon, raketter og kan også smide bomber. Gameplayet går væsentligt langsommere i helikopterne, men er ikke mindre intenst af den grund. Støv hvirvler op i luften når kuglerne fra din 25mm-kanon rammer jorden. Fjendtlige kampvogne eksploderer og andre helikoptere flås i småstykker, når raketterne fra din AH-64D Apache Longbow træffer dem nøjagtigt. Der er mange effekter, og til tider lidt for meget show over det - især i de scriptede sekvenser, når du kun styrer kanonen. Men som regel er det flot sat op.

Ace Combat: Assault Horizon

Og så er der den famøse AC-130U Spooky. I Mogadishu skal vi beskytte en bosættelse. Som altid er det ondt og upersonligt, når man skyder fra det flyvende fort. Det er ikke nogen stor udfordring, men det passer godt til kampagnens koncept om at lade en prøve så mange forskellige flytyper som muligt. Senere kommer der et twist i historien, der også øger sværhedsgraden til noget nær det dobbelte. Her bliver luftkampene ikke kun til tider en kende lange, de koster også nerver, nerver, nerver. Snart bliver det nødvendigt med den klygtige og uvurderlige counter-manøvre, hvor man tage en forfølger på sengen med et veltimet tryk på bremseknappen. Herefter er det nærmest en formsag at skyde ham ned. Lykkedes det ikke at ryste forfølgeren af, må man derimod lide, for de til tider enormt ringe placerede checkpoints betyder, at man ofte må genspille de samme lange sekvenser igen og igen.

Men Ace Combat: Assault Horizon er mere end bare dets kampagne. Close-Range-Assault-systemet, inklusiv Dogfight og Airstrike-mode, bliver også tilgængelig i multiplayer. Skill-set sørger for fair dueller, da de kan forbedre de enkelte jets ydeevner. Det er balanceret således, at når man når et vist niveau, vil disse skill sets ikke længere forbedre ens evner. Der er fire typiske spiltyper med: Conquest Capital, hvor hvert hold skal ødelægge det andets hovedkvarter, samt Domination, Deathmatch og co-op-missioner. De sidste er især gode i helikopter. Men i det lange løb foretrækker vi kampagnen.

Ace Combat: Assault Horizon

Ace Combat: Assault Horizon starter med en lang cinematisk intro, der fører til en kort træningsmission. Herefter kører den ret generiske historie slag i slag, og følger en formel vi kender til hudløshed fra andre actionspil, komplet med skiftende hovedpersoner. Det er flyene og actionen, der tæller. Hvad end du flyver en Mirage 2000-5 eller en MiG-21, er det i luften at spillet skinner. Kort fortalt er Ace Combat: Assault Horizon et intenst, hurtigt, smukt og vellavet action-spil.

Ace Combat: Assault Horizon
Ace Combat: Assault Horizon
Ace Combat: Assault Horizon
Ace Combat: Assault Horizon
Ace Combat: Assault Horizon
Ace Combat: Assault Horizon
Ace Combat: Assault Horizon
HQ
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Flotte omgivelser, mange fly
-
Generisk historie
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Et andet syn

Lee West

Jeg har kvalme og mine øjne skeler. Jeg har spillet alt for meget dogfight over Miami. Og jeg keder mig ellers normalt i selskab med Ace Combat. Serien har for mig stået som et bekendtskab jeg sagtens kunne undvære.

Da Ace Combat: Assault Horizon lander på mit bord, er der da heller ingen i kø til at anmelde den. Og jeg forstår det godt, for Lieutenant Colonel William Bishop er på ingen måde på min radar, og serien har de sidste år skuffet mig, hver gang jeg forsøgte at genoptage bekendtskabet.

Det er derfor allerede besluttet, at denne skal oversættes. Tiden skal bruges bedre. Dumt. Da anmeldelsen lander på mit bord får den et 9/10 af vores tyske anmelder. Et hurtigt check med resten af vores netværk vidner om, at jeg ikke er den eneste der er overrasket. Og selvom jeg kun har to dage til at danne mig et indtryk, går jeg i gang. Det her kan jo umuligt være et 9-tal.

Her mange timer senere må jeg dog med kvalme og gylpende fornemmelser overgive mig. For på magisk vis er det lykkedes Namco at lave et afvekslende og underholdende flyspil. Når du skifter mellem de forskellige våben, laver undvigemanøvrer og jagter en fjende, føles det hæsblæsende vildt. Så vildt at man godt kan glemme at jorden i byområderne til tider er en anelse udetaljeret - selvom den på afstand ligner den virkelighed, som du nu skal forestille at flyve henover.

Det er dog med styringen, at Ace Combat: Assault Horizon griber mig. Kameraet følger godt og de eneste tidspunkter jeg føler, at det ikke virker, er når jeg bliver markeret af en fjendes sigte og desperat forsøger at kigge mig over skulderen - i virkeligheden. Et heftigt tryk på skulderknapperne gør dog at jeg hurtigt skifter position med fjenden og jægeren bliver den jagtede. jeg elsker dogfight-kampene, og at der så samtidig er et soundtrack og tempo, der kunne gøre Jerry Bruckheimer misundelig, gør kun sagen bedre. Varmedeformationer i billedet, eksplosioner, skyerne. Det er smukt.

Den eneste årsag til at dette spil fortjener en anden mening er, at jeg tvivler på at en enkelt anmelder kan få dig til at tro, at serien virkelig er blevet genoplivet, for de stillestående billeder vidner ikke om samme grad af progression som oplevelsen.

Indrømmet, hvis du er simulator-ekspert, er jeg sikker på at du kan finde masser af fejl, men hvis du har savnet en arcade-oplevelse siden de gamle dage med After Burner, så finder du den her. Leder du efter flyspillenes Call of Duty, finder du det også her. Men forbered dig på kvalme. Af den gode slags.

9/10

Relaterede tekster

Ace Combat: Assault HorizonScore

Ace Combat: Assault Horizon

ANMELDELSE. Skrevet af Christian Gaca - GR DE

Når der skal bygges videre på en serie, er der kun én vej at gå: højere, hurtigere, mere. Det virker som Namcos filosofi med Ace Combat: Assault Horizon. Vi bringer to anmeldelser.

Lynkig: Ace Combat: Assault Horizon

Lynkig: Ace Combat: Assault Horizon

PREVIEW. Skrevet af Jesper Karlsson - GR SE

Blandt søndersprængte boreplatforme og massive røgsøjler vil jeg skyde fjendtlige fly ned. Namco Bandai har ændret på en hel del detaljer med deres nye Ace Combat, hvilket vi tager imod med åbne arme.



Indlæser mere indhold