Jeg er måske den eneste person, selvom jeg tvivler på det, der nogle gange efter at have gået fra det ene fantastiske spil til det andet (især for mig, der har en tendens til at påtage mig anmeldelsesopgaver af spil, der varer over hundrede timer) har brug for en kortere oplevelse som en slags rensning af smagsløgene. Du ved, noget, der er kort og præcist, og som ikke kræver for meget af mig mentalt. Nogen gange er det den perfekte undskyldning for at give sig i kast med roguelikes og roguelites, men så snart jeg hørte om A Game About Digging A Hole, vidste jeg, at min næste »palette cleanser« var klar til at blive serveret. Hvad jeg ikke vidste var, at det ville blive en så velafstemt oplevelse.
A Game About Digging A Hole opfylder den mærkelige universelle tiltrækning, som alle mennesker føler ved at kaste en stor sten i vandet for at se plask og krusninger sprede sig over vandoverfladen, eller rulle en stor snebold ned ad en bakke og se den vokse og vokse, indtil den styrter ind i et træ. Dumme tilfredsstillelser, men mystisk tiltrækkende. Grav et hul i haven og se, hvor langt du kan komme, indtil du bliver træt af det, eller indtil nogen kommer forbi og tilbyder dig noget mere interessant at lave. Så enkel er præmissen: Et uimodståeligt tilbud om at købe et hus meget billigt og løftet om en stor skat, der ligger begravet i haven. På mindre end et minut er vi flyttet ind, har taget en lille skovl og er begyndt at grave i jorden under et rødt X på græsplænen. Eventyret er begyndt.
Mens vi graver, vil vi fra tid til anden indsamle forskellige malm og sten, som vi efterhånden vil transportere op af hullet for at sælge i laden. Klik for at grave, saml malm op, gå ud for at sælge. Igen og igen. Med disse penge kan vi opgradere vores skovl, bygge en strømgenerator, en jetpack (fordi du skal op af hullet med stil og fart) og en sæk til dit loot. Vi kan også købe lamper og dynamit, men det er egentlig alt, hvad der er i A Game About Digging A Hole. En ren HUD og en gameplay-profil, der langsomt, men ubønhørligt udvikler sig fra et simpelt klikspil til en professionel gravesimulator, hvor du kan skabe et tunnelsystem for at udvinde hver eneste skinnende sten, der ligger begravet, men der er mere dernede end løftet om en skat...
For i A Game About Digging A Hole er der en historie, og der er en slutning. En, som du finder under jorden, efter at have set tegn på, at noget eller nogen har begravet nogle nyttige ting, som du kan finde. Du kan beslutte dig for at gå direkte til bunds, eller du kan more dig med at opgradere dit udstyr først og gøre hullet lige så stort som hele haven. Der er ingen fast tid, ingen hastværk. Der er ingen musik til at distrahere dig fra din opgave. Der er ingen, der venter på dig, og solen står altid i zenit og viser dig, hvornår du skal op af hullet for at lade batterierne op og sælge den indsamlede malm.
Det er overraskende, at soloudvikleren Cyberwave med en så simpel præmis og et så simpelt gameplay har formået at finde en så udsøgt balance mellem spillerens progression og nysgerrighed efter at komme til slutningen af historien i A Game About Digging A Hole. Han siger, at det tog ham mindre end to uger at udvikle det fuldstændigt i løbet af en ferie, han tog, mens han arbejdede på Solarpunk, som han også vil udgive i år. Jeg gætter på, at selv udviklere har brug for »udviklinger mellem udviklinger« for at holde sig aktive og livlige. Og når man tænker på, at det koster mindre end 40 kroner, er A Game About Digging A Hole solid underholdning en stille eftermiddag. Eller måske to, for hvis du er en achievement-jæger på Steam, skal du vide, at achievements først bliver aktiveret, når du er færdig med spillet.