Dansk
Gamereactor
artikler
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

13 ting du bør vide om MGSV: Ground Zeroes

Vi har spillet det kommende Metal Gear Solid V: Ground Zeroes der kommer til at fungere som en prolog til Phantom Pain. Anmeldelsen er endnu ikke helt klar, men her er hvad vi kan fortælle jer indtil videre.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

1. Tænk på det som de klassiske Metal Gear Solid-demoer

Prologen til Metal Gear Solid 2 fungerede som en fremvisning af spillets teknologi og introducerede spillets mekanikker med et lille, men frit område. Ground Zeroes gør meget af det samme. Enhver som har spillet Sons of Liberty's tankskibs-kapitel vil sikkert også kunne huske at have gennemspillet den mange gange for at finde alle hemmelighederne. Du kommer til at gøre det sammen med Ground Zeroes.

Men det er ikke det eneste spillet minder os om. Kan du huske det første åbne område af Shadow Moses i det oprindelige MGS? Det var det område hvor man kunne anskaffe sig en kasse mellem de mange spotlights og drille de fjendtlige soldater for at teste den kunstige intelligens. Design-mæssigt ligner den amerikanske militærbase i Ground Zeroes det kapitel meget, og inden længe er man i gang med at drille soldaterne igen.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Dette er en annonce:

2. Jep, det er cirka to timer langt

Det gælder dog kun den primære, historie-fokuserede mission. Vi timede vores vej gennem spillet, og selv med masser af udforskning af basen kiggede vi på rulleteksterne efter 2 timer og 23 minutter. Hvis du ved hvad du har gang i, kan du sagtens gennemføre missionen på halvdelen af den tid.

3. Men det er ikke alt

Efter vi havde gennemført det blev vi sendt tilbage til menuen, hvor vores gennemførselsrate blev opgjort i procenter. Tallet? 9%. Foruden selve hovedmissionen er der også fire side-ops som man kan låse op for og gennemføre. Alle udspiller sig i det samme område, men kræver forskellige tilgange, indeholder forskellige mål og foregår på forskellige tider af dagen. Gør man dem færdige er gennemførselsraten stadig kun på 20%.

Dette er en annonce:

4. Placeringer og samlerobjekter

Ground Zeroes kort opsummeret? Genspilningsværdi. Der er pointsummer og en endelig karakter forbundet med hver mission, og der er endda highscorelister (som ikke var tilgængelig i vores omgang med spillet) for at sammenligne egne bedrifter med andre spillere. Hvor man befinder sig på listerne afgøres af flere forskellige faktorer, såsom tiden man har brugt på at gennemføre, samt hvor mange vagter man har måtte skaffe af vejen. Der er også kassettebånd og XOF-patches gemt over hele basen.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

5. Mellemsekvenserne er holdt på et minimum

Ud over en åbningssekvens, som vi allerede tidligere havde set i trailers, og en lang slutsekvens, har Kojima skåret ned på mængden af videotid. Der en smule snak ved forskellige nøglepunkter, men audio-opdateringer i forhold til ens omgivelser er valgfri (tryk på L1 og fokuserer på noget med din kikkert) og sjældent mere end et minut lange. De længste, som er omkring syv minutter, er igen valgfri - de kan også alle sammen lyttes til mens man er i bevægelse.

6. Reflex Mode

Bliver man opdaget får man også MGS nyeste mekanik at føle. Reflex Mode vil helt sikkert modtage masser af had fra hardcore-stealth-fans, men vi elsker det. Tiden sløves således ned og man bliver givet et par sekunder til at uskadeliggøre eller dræbe sin modstander, for at sikre at de ikke kalder på forstærkninger. Muligheden er dog værdiløs hvis man ikke har en lyddæmper på sin pistol, da resten af basen i så fald stadig vil høre hvad der sker.

7. Man kan rekvirere en helikopter til tonerne af Ride of the Valkyries

Der er adskillige steder på kortet hvor man kan kontakte en helikopter for at blive fløjet væk. To er ved kysten, ude af basens samlede synsfelt. Andre er lige midt i basens centrum, hvis man tror på egne evner og ikke har noget i mod at undvige fjendtlige projektiler. Man åbner op for muligheden for at vælge et soundtrack til disse sekvenser, blandt andet musikken fra Peace Walker, men bedst er med længder Wagner's Ride of the Valkyries.

8. Afhøre vagter for intel

R2 er din vigtigste knap når det gælder CQC. Et hurtigt træk bag en fjende vil smække fjenden ned i gulvet eller mod en mur med knogleknusende lethed (man har også muligheden for at bruge flere af disse i kombination, hvis man er omringet). Hvis man dog i stedet holder R2-knappen nede griber man fat fjenden og bliver givet flere muligheder på skærmen. Kvæl dem, dræb dem eller afhør dem. Vælger man den sidste mulighed får man nogen gangen information om ressourcer, våben og mission-objektiver tilføjet til sit kort, af den slags som ellers ikke ville være mulige at finde.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

9. Turtle Power

Som sædvanligt bør man gemme udskadeliggjorte soldater af vejen, sådan at de ikke bliver opdaget af andre soldater. I stedet for at blive nødt til at slæbe dem væk, smider Snake dem nu over skulderen hvilet betyder at han stadig kan bruge sin hænder til eksempelvis at skude, hvis det skulle blive nødvendigt. En bonus er også at en fjendtlige soldat over skulderen vil kunne bruges som menneskelig skjold. Hvis man ønsker at skaffe sig permanent af med modstanderne, er det heller aldrig mere besværligt end at kaste dem i havet med R2.

10. Marker dem

Sætter Reflex Mode dit pis i kog? Du vil måske også hade dette aspekt af spillet - men på afgørende vis er det en valgfri mekanik. Der er et mini-kort gemt i menuskærmen, men for at holde øje med vagterne skal de først markeres. Det gøres ved at zoome ind på dem med ens kikkert, hvorefter de vil være markeret for evigt. En rød trekant, samt en distancemåler vil herefter befinde sig over deres hoved. Ydermere vil man kunne se et omrids af fjenden hvis man stopper med at bevæge sig, også gennem vægge. Der er endda et minispil der går ud på at markere alle fjenderne så hurtigt som mulig.

11. Ingen banken og ingen camouflage

Ulig hans forgænger Solid Snake, Snake eller Big Boss som han nu er kendt som, kan man ikke længere banke på en mur for at skabe støj og distrahere en fjende. Man kan i stedet smide med magasiner fra ens våben for at bruge dem som granater, der kan aflede fjenderne. Der er heller ikke længere nogen form for snedig camouflage-system, der hjælper Snake med at smelte ind i omgivelserne. I stedet er der gammeldags stealth - kravle, snige og presse sig op af mure for at se rundt om det næste hjørne.

12. Det er brutalt

Der er scener som vil tage pusten fra dig, men som vi ikke kan snakke om her, da det ville spolere historien. Lad det dog være sagt at Kojima og hans hold ikke holder noget tilbage når det gælder om at vise hvad der forgår i denne krigsfangelejr.

13. Kiefer Sutherland

Det er stadig underligt at høre Jack Bauer give den som et af spilverdenens mest kendte ansigter. Han klarer dog rollen godt og i forhold til hvad vi har set af spillet, passer 24-stemningen fint ind i det hele. Vi har vores egen teori om hvorfor Kojima følte det var på tide at skifte serie-kendingen David Hayter ud, men det er en diskussion til en anden gang...

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold